TomTom bereikt mijlpaal en ondersteunt meer dan 10 miljoen voertuigen met automatisch rijden
TomTom (TOM2), de specialist in geolocatietechnologie, heeft een mijlpaal bereikt met geavanceerde kaarten voor automatisch rijden. Meer dan tien miljoen geautomatiseerde voertuigen, die door autofabrikanten in Noord-Amerika en Europa zijn verkocht, maken gebruik van TomTom kaarten en software voor geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS). Dit aantal is het afgelopen jaar verdubbeld en groeide in verhouding twee keer zo snel als de wereldmarkt.
Verkoop ADAS-kaarten blijft groeien
TomTom levert nu aan meer dan 30 automerken ADAS-kaarten en -software. Dit houdt in dat meer dan een derde van alle nieuwe auto’s op de weg is uitgerust met een door TomTom ondersteunde ADAS-kaart. De TomTom ADAS Map voorziet geavanceerde rijhulpsystemen wereldwijd van nauwkeurige weginformatie, zoals informatie over hellingen, rijstroken, bochten, verkeersborden en snelheidslimieten. Hierdoor kunnen automobilisten beter opletten op de weg en daarmee veiliger, met meer comfort en meer efficiëntie op bestemming aankomen.
Mike Schoofs, Chief Revenue Officer bij TomTom, vertelt: “Kaarten zijn essentieel voor het bereiken van het nauwkeurigheidsniveau dat de huidige en toekomstige regelgeving vereist en staan centraal in de toekomst van ADAS en andere toepassingen voor automatische voertuigen. Als marktleider op het gebied van cartografie zijn we goed gepositioneerd om autofabrikanten te ondersteunen, omdat wij het meest complete cartografische portfolio voor geassisteerd en geautomatiseerd rijden in de industrie hebben.”
Toename ADAS door strengere veiligheidseisen
EU-wetgeving heeft intelligente snelheidsondersteuning (ISA) sinds juli 2022 verplicht gesteld voor alle nieuwe voertuigtypes en voor alle nieuwe voertuigen vanaf juli 2024. Virtual Horizon, de ISA oplossing van TomTom, is momenteel de enige alles-in-één oplossing van één leverancier die autofabrikanten helpt om te voldoen aan ISA goedkeuringseisen. ISA gebruikt camera’s om snelheidslimieten te identificeren via verkeersbordherkenning, maar door sneeuw en regen en een beperkt bereik kan ISA niet altijd even goed functioneren. TomTom lost dit probleem op door ISA te combineren met de ADAS Map data. Doordat de ADAS-technologie ook informatie geeft over tijdelijke snelheidslimieten en een breed scala aan waarschuwingen over lokale gevaren, zoals ongelukken en een slecht wegdek, voldoet TomTom’s ADAS map ook aan het SAS-protocol (Speed Assist System). Het SAS-protocol van EuroNCAP heeft een hogere veiligheidsnorm dan ISA en beoordeelt voertuigen met geavanceerde kaarten en connected service hoger.
“We hebben bewezen een betrouwbare partner te zijn voor autofabrikanten door een compleet portfolio voor geautomatiseerd rijden te bieden dat de veiligste rijervaring voor automobilisten garandeert”, aldus Schoofs. “Nu de acceptatiegraad van ADAS naar verwachting zal stijgen, verwachten we dit momentum de komende jaren vast te houden en TomTom’s leidende positie in deze markt te verstevigen.”