Een krakende koppeling (trekhaak) is voor vele caravanners een grote bron van irritatie. Het geluid gaat door merg en been en klinkt door de hele auto heen. Met name op slingerweggetjes laat de stabilisatorkoppeling luidruchtig weten dat hij zijn werk goed doet.
Jawel, het kraken van de koppeling is een indicatie dat hij goed functioneert, dus dat is dan wel weer een geruststellend idee.
Op de snelweg of autowegen is het kraken van de koppeling stukken minder of zelfs weg omdat de caravan dan rustiger achter de auto hangt.
Oorzaak
De oorzaak van de krakende koppeling is de stabilisator die op de caravan is gemonteerd. De werking van de stabilisatorkoppeling is dat er twee frictie-elementen met kracht tegen de kogel van de trekhaak worden gedrukt. Hierdoor ontstaat weerstand en daardoor blijft de caravan stabieler achter de auto hangen.
Door ophoping van roest, stof en vuil tussen de kogel en de frictie-elementen ontstaat het krakende geluid.
Wat moet je echt niet doen?
De kogel van de trekhaak invetten is een bijzonder slecht idee. Door het vet neemt de weerstand enorm af en functioneert de stabilisator niet meer optimaal. Er wordt ook wel eens geopperd om een plastic boterhamzakje om de kogel te spannen voordat je aankoppelt, maar plastic is olie en dat vermindert de werking van de stabilisator.
De beste manier om de krakende koppeling te stoppen
Ontvet de kogel en de frictie-elementen goed met thinner of spiritus en schuur de kogel en de frictie-elementen schoon met schuurpapier (korrel 200). Je kunt eventueel voor het aankoppelen de kogel nat maken met water zodat de eerste kilometers het kraken weg of aanzienlijk minder is.
Het goed beladen van de caravan zodat je de juiste kogeldruk hebt, zorgt ervoor dat de caravan stabieler achter de auto ligt waardoor hij dan ook minder of niet kraakt.
Tip: Zet de stabilisator uit bij het manoeuvreren op de camping.
Onderhoud
Heb je na het goed schoonmaken nog steeds last van een krakende koppeling? Laat dan bij het eerstvolgende onderhoud van de caravan ook de stabilisatorkoppeling goed controleren. Laat zo nodig de koppeling reinigen en/of de frictie-elementen vervangen.
Ben je handig dan kun je het onderhoud van de stabilisator koppeling ook zelf doen. Zie de handleiding van de ANWB.
Gerelateerde artikelen: Rijden met de caravan in de bergen en Kogeldruk van caravan en vouwwagen
Ik heb dezelfde ervaring, goed schoonmaken die kogel. Daarna geen last meer gehad.
Ik maak de trekhaak eerst vetvrij en doe er dan talkpoeder op. Geen gekraak meer !
Talkpoeder is ook vet, lijkt me daarom niet handig
advies is om bij manoeuvreren de stabilisator vrij te zetten. ook op binnenwegen waar veel rotondes zijn is het advies om de stabilisator vrij te zetten. ook op bergwegen waar veel haarspeld bochten zijn advies vrij te zetten. op lange rechte rijkswegen en autosnelwegen zeker gebruiken. zeker omdat je opdat soort wegen ook zelf ingehaald kan worden door grote combinaties. lees maar eens goed de handleiding.
Nu nog even dit: Zonder stabilisator moet de kogel weldegelijk ingevet worden.
op onze caravan is een AKS1300 gemonteerd. Toen de koppeling voor de eerste keer ging kraken wilde ik de segmentjes vervangen maar vond 40 euro wel erg duur. Ik heb een goedkopere oplossing gevonden. Demonteer de segmentjes en plaats deze in een kolomboormachine en duw deze op een vlak stuk fijn schuurpapier. daarna met draaiende boormachine met een fijn stukje schuurlinnen of schuurpapier het kunststof gedeelte iets bijschuren en de segmentjes zijn weer als nieuw. vergeet niet de trekhaak te behandelen met schuurpapier of schuur wol (Brio)