ConsumentenClaim, de Consumentenbond en de NKC leggen op dit moment de laatste hand aan de juridische formaliteiten in de samenwerking aan een gezamenlijke claim tegen Fiat. Dit vanwege onregelmatigheden in de software van Fiat-motoren die in campers zijn gebruikt, ook wel bekend als sjoemelsoftware. Er hebben zich inmiddels bijna vierduizend mogelijk gedupeerden gemeld en aanmelding bij Dieselclaim is nog steeds mogelijk.
Dat gebeurt op basis van no cure no pay. Dit betekent dat als aanmelding bij Dieselclaim, waar de NKC naar verwijst, tot een eventuele vergoeding voor de gedupeerden leidt, maximaal 25 procent wordt ingehouden als vergoeding voor gemaakte juridische kosten. Het is hierbij altijd de bedoeling zoveel mogelijk van deze kosten op de aansprakelijke partijen te verhalen en er worden geen kosten in rekening gebracht als er geen genoegdoening voor de gedupeerden komt.
De NKC heeft zelf geen financieel belang bij de claim, ook niet bij een eventuele procedure bij de rechter en een eventuele compensatie voor de gedupeerden. De NKC is eropuit dat het nadeel van gedupeerde camperaars wordt weggenomen, maar wil ook dat het toekomstig camperplezier van camperaars wordt gewaarborgd en zij op de meest duurzame manier van hun camper kunnen blijven genieten.
Aanmelden en meer informatie via NKC Dieselclaim – Consumentenbond Claimservice.