Rijden in de bergen met de caravan

In de bergen rijden met een caravan is een ware slijtageslag voor de auto. Bij dalingen nog meer voor de remmen van de caravan.

Als je op de juiste manier rijdt, remt en schakelt dan is de belasting voor je auto en caravan het laagst. Dan kom je zonder problemen op je bestemming aan.

Controleer de vloeistoffen van de auto

Check voordat je de bergen in gaat, het peil van de koelvloeistof, remvloeistof en olie van je auto. Het controleren van het remvloeistof peil wordt vaak vergeten maar je auto gaat het zwaar krijgen, dus dit is heel belangrijk.

Omhoog in de bergen met de caravan

Wanneer je met een caravan achter de auto de berg op rijdt dan hebben de motor en de aandrijflijn het zwaarder te verduren. Stelregel is: wanneer je gas geeft en de auto wil niet of nauwelijks versnellen dan staat hij in een te hoge versnelling en dan moet je net zo lang terugschakelen tot de auto weer wil versnellen.

Schakel niet te hoog op

We zijn geneigd om zo snel mogelijk op te schakelen naar de hoogste versnelling omdat de auto dan (onder normale omstandigheden) het zuinigst rijdt, maar dat gaat met een caravan achter de auto meestal niet op.

In de meeste gevallen verbruikt de auto dan juist meer omdat de motor meer brandstof ingespoten krijgt waardoor die brandstof mogelijk niet volledig verbrandt. Dat levert roetvorming op met als gevolg dat de motor ook meer vervuild.

Onze ervaring is dat de motor één versnelling onder de hoogste versnelling het soepelst en het zuinigst loopt, ook als je op een vlakke weg rijdt.

Het ideale toerental voor de hoogste koppel

Je kunt van tevoren uitzoeken bij welk toerental je auto de hoogste koppel heeft (de meeste kracht levert). Op de website van kentekencheck.nl kun je op basis van je kenteken vinden bij welk toerental je auto de hoogste koppel heeft. Bij het rijden met de caravan in de bergen (berg op) moet je er voor zorgen dat de motor rond dat toerental draait. Lukt het niet om de motor rond dat toerental te houden dan schakel je terug.

Met een automatische versnellingsbak rijden in de bergen

Rijden in de bergen met een automatische versnellingsbak is een stuk relaxter dan met een handgeschakelde auto. Je hoeft niet steeds te schakelen en kunt je volledig concentreren op de weg. Toch zijn er een paar dingen waar je rekening mee moet houden.

Lees ook:  Dobo Caravans: specialist in ruime tandemasser caravans

Gebruik de juiste rijmodus: Veel automaten hebben speciale rijmodi, zoals een bergstand of handmatige schakelmogelijkheid. Gebruik deze bij klimmen als de versnellingsbak gaat pendelen (kort achter elkaar op- en terugschakelen) of bij lange afdalingen om te voorkomen dat de remmen oververhit raken. Door handmatig terug te schakelen, benut je de motorrem en houd je controle over de snelheid.

Afdalen met de caravan in de bergen

Het grootste aandachtspunt bij het afdalen is de temperatuur van de remmen van de caravan. Tijdens een afdaling kan de temperatuur van de remtrommels van de caravan oplopen tot wel 200 graden. Je kunt er dan vanuit gaan dat dan ook de remmende werking nog maar nihil is en dat is vervelend als je daar wel op rekent. Zet de auto in een zo laag mogelijke versnelling om de motorrem te benutten, gelijkmatiger te rijden en de remmen daarmee te ontlasten.

De oplooprem

Een caravan heeft een oplooprem. Dat houdt in dat wanneer de auto remt dan drukt de caravan zich door zijn gewicht en snelheid tegen de auto aan. Hierdoor wordt de oplooprem geactiveerd en remt de caravan mee. Zodra de auto weer begint te trekken dan wordt de oplooprem weer vrijgegeven (ook wel “strekken” genoemd).

Bij het afdalen van een steile helling, drukt het gewicht van de caravan richting de auto. Bij een onvoldoende gestrekte oplooprem blijft de caravan continu remmen. Met heetlopen of verbranden als gevolg.

Lees ook:  Kampeerwinkels - Vind een kampeerwinkel in de buurt

oplooprem remmen strekken

Strekken

Het is ten eerste van belang dat de oplooprem van de caravan goed is afgesteld. Dit wordt meestal bij een onderhoudsbeurt bij een dealer gecontroleerd en indien nodig afgesteld.

Probeer zo min mogelijk te remmen. Als je geremd hebt dan moet je er voor zorgen dat de oplooprem weer gestrekt wordt.

Zo strek je de oplooprem

Als je moet remmen, rem dan kort en flink om de snelheid er goed uit te halen. Houdt daarbij wel rekening met de achterliggers. Zodra je je rem weer loslaat, geef je direct een kort tikje op het gaspedaal zodat de auto even kort aan de caravan trekt. De oplooprem strekt zich dan weer en de remmen van de caravan worden dan weer gelost. Dit blijf je zo herhalen tot je beneden bent.

Remcontrole systemen voor de caravan

Er zijn een aantal remcontrole systemen, ARC (Actief Rem Controlesysteem) en RBS (Downhill Rembeschermer), verkrijgbaar. Deze systemen voorkomen dat de caravan remt terwijl dat niet nodig is. Deze systemen zorgen er ook voor dat de caravan weer automatisch strekt zodra je de rem weer loslaat.

Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief en ontvang elke week artikelen zoals deze in je mailbox.
p.s. Je gegevens worden nooit met anderen gedeeld.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in