Onderzoek: Kampeerder steeds groener, maar nog geen fan van elektrisch rijden

De kampeerder is op de goede groene weg, maar zijn duurzame ambities zijn niet altijd grenzeloos, blijkt uit een enquête van ACSI en Camptoo.

In aanloop naar het nieuwe kampeerseizoen hebben Europa’s kampeerpecialist ACSI en camperdeelplatform Camptoo de Nederlandse kampeerder gevraagd naar zijn groene doelen. Uit de enquête, die door 1.500 kampeerders werd ingevuld, blijkt dat het ontlasten van de natuur in toenemende mate op de agenda staat. Sowieso is kamperen een duurzame manier van vakantievieren, vindt de kampeerder.

Hoe hij die milieuvriendelijke ambities toepast tijdens zijn kampeervakantie? Natuurlijk door afval te scheiden, lokaal boodschappen te doen, zoveel mogelijk de auto te laten staan en daarvoor in de plaats de fiets te pakken, maar ook: zo min mogelijk gebruik maken van elektronische apparaten en het aanschaffen van zonnepanelen. Ergernissen op de camping zijn er ook. Het merendeel zegt zich weleens op te winden als anderen hun afval laten slingeren of niet scheiden, of hun vuile water lozen op plekken waarvoor die niet bedoeld zijn. Of zij hun medekampeerder aanspreken op hun milieuonvriendelijke gedrag? 60 procent slikt zijn commentaar liever in.

milieuvriendelijke ambities

‘We zien ook dat kampeerders het toejuichen dat steeds meer campings milieumaatregelen nemen. Maar liefst 79 procent ziet duurzame maatregelen zoals groene stroom, afvalscheiding en recyclen als (heel erg) belangrijk. Zo’n 38 procent vindt het ook belangrijk dat hun camping naar keuze beschikt over een duurzaamheidskeurmerk. Maar, geeft het merendeel ook ruiterlijk toe, dat zien ze liever niet doorberekend in de kosten’, vertelt Frank Jacobs, campingexpert bij ACSI.

Komt het aan op de keuze van de vakantiebestemming, dan blijken de duurzame ambities ook niet altijd grenzeloos. Bijna de helft van de vakantiegangers geeft aan nooit rekening te houden met de milieu-impact van het aantal reiskilometers van de kampeervakantie. Ook loopt de kampeerder nog niet warm voor het compenseren van die ecologische voetafdruk, slechts twee op de tien doet dit soms of regelmatig, driekwart nooit. Zijn er dan wel genoeg mogelijkheden om de uitstoot te compenseren? 65 procent geeft aan daar geen weet van te hebben.

Lees ook:  Onduidelijkheid voor gedupeerden faillissement Gommans Campers

vakantiebestemming

Kampeerder nog geen fan van elektrisch rijden

Gaat de ontwikkeling van elektrische voertuigen ook in de kampeerwereld voor een ommekeer zorgen? Voorlopig nog niet, aldus de camper- of caravaneigenaar. Driekwart van de respondenten geeft aan op dit moment niet de aanschaf van een elektrisch alternatief te overwegen, vanwege een drietal redenen: een te beperkte actieradius, te weinig laadpalen of de te hoge aanschafprijs. Ook is een deel nog niet helemaal overtuigd van de ware ecologische winst van een elektrisch kampeervoertuig.

‘Het wil nog niet echt vlotten met elektrisch kamperen’, onderstreept Frans Hoofwijk, camperexpert van Camptoo. ‘Het aanbod is beperkt. Bij campers kom je als je een redelijke actieradius wilt hebben al snel in de knoei met het gewicht en voor wat betreft caravans: het merendeel van de elektrische auto’s is nog niet in staat zo’n zware last te trekken.’

‘Ook valt inderdaad nog veel te winnen wat betreft het aantal laadpalen, niet alleen op weg naar de vakantiebestemming, maar ook op de camping zelf’, zegt Jacobs. ‘Op campings waar kampeerders huuraccommodaties boeken, zien campingeigenaren steeds meer kampeerders met een elektrische auto. Campingeigenaren willen daar graag op inspelen door laadpalen aan te leggen, maar ze worstelen met de investeringen daarvoor. Zo moet het elektriciteitsnetwerk op de camping soms flink op de schop om de capaciteit te vergroten. En ook de laadpalen zelf zijn een flinke investering.’

‘Dat alles bij elkaar opgeteld maakt het voor de consument toch best een beetje spannend’, vat Hoofwijk samen. ‘Je koopt een kampeervoertuig om er de komende 10, 15 jaar zorgeloos mee op vakantie te gaan, dan wil je wel eerst zekerheden hebben. Maar, de techniek ontwikkelt zich razendsnel en dus zullen we in de nabije toekomst net zo makkelijk kunnen reizen met een elektrisch voertuig als een op brandstof.

Over  ACSI & Camptoo

Over  ACSI & Camptoo

ACSI is een begrip onder kampeerders in heel Europa. Al meer dan 55 jaar maakt ACSI de bekende groene kampeergidsen die bij veel kampeerders een vaste plek in de tent, caravan of camper hebben. In die gidsen vinden kampeerders altijd de meest actuele informatie van zo’n 10.000 campings in heel Europa. Die informatie wordt elk jaar gecontroleerd door een team van 300 inspecteurs. Naast de kampeergidsen heeft ACSI ook een populaire kortingskaart voor kampeerders, diverse websites en apps, een magazine en organiseren we kampeerreizen en campingvakanties. Enkele merken zijn CampingCard ACSI, Eurocampings, Suncamp, ACSI FreeLife magazine en ACSI Kampeerreizen. Sinds 2021 biedt ACSI verzekeringen aan, speciaal afgestemd op kampeerders.

Lees ook:  Campers onverminderd populair, revival van de caravan

Camptoo is een deelplatform waar je campers en caravans rechtstreeks bij de eigenaar huurt. Het bedrijf is in 2014 opgericht en sindsdien zijn er meer dan 500.000 overnachtingen geboekt. Camptoo koppelt niet alleen de eigenaren met de huurders, maar zorgt ook voor al het papierwerk, benodigde verzekeringen, checklist en hulp onderweg. Camptoo is na de overname van Out2Camp in 2021 actief in 8 landen (in Europa en Australië). Ze heeft verscheidene prijzen gewonnen: uitgeroepen tot snelst groeiend reisbedrijf in Europa in 2020 door de Financial Times; behoort samen met Picnic tot de twee snelst groeiende bedrijven in Nederland in 2018 volgens TheNextWeb en Deloitte heeft Camptoo benoemt tot winnaar van de Rising Star in de Deloitte Fast 50.

Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief en ontvang elke week artikelen zoals deze in je mailbox.
p.s. Je gegevens worden nooit met anderen gedeeld.

2 REACTIES

  1. In dit artikel staat dat het nog niet wil vlotten met de elektrische camper. Ik vraag mij af of die opmerking klopt. De elektrische camper is het sterkst groeiende marktsegment. Niet voor niets is VDL, de bouwer van Mini’s voor BMW, in deze markt gestapt.

    Indien je een camper koopt wil je de komende 10 of 15 jaar zorgeloos op vakantie gaan zo lees ik in dit artikel. Zoals het er nu naar uitziet zal dat met een diesel aangedreven camper niet lukken vanwege de milieu zones, dank daarbij bijvoorbeeld aan Wallonië. Dat betekent dat indien je nu een diesel camper koopt je kiest voor een hoge afschrijving.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in