De NKC roept de Europese politiek op tot de verhoging van de gewichtslimiet van het B-rijbewijs van 3.500 naar 4.250 kilogram. Houders van het rijbewijs B moeten zo de mogelijkheid krijgen om voertuigen tot 4,25 ton voor privédoeleinden te besturen. Campertoerisme blijft op deze manier toegankelijk voor huidige en toekomstige generaties.
De NKC sluit zich hiermee aan bij het voorstel van de Europese belangenorganisaties ECF (European Caravan Federation) en FICC (Federation Internationale de Camping et de Caravanning). Samen vertegenwoordigen deze organisaties meer dan twee miljoen camperaars.
Nauwelijks ruimte voor bagage en passagiers
Op dit moment mogen bestuurders met een Europees rijbewijs B een voertuig met een maximaal toegestane massa van 3,5 ton rijden. Dit wringt steeds vaker voor de eigenaren van campers omdat kampeerauto’s steeds zwaarder worden gebouwd. Deze gewichtstoename bij campers is voornamelijk toe te schrijven aan de door de EU-wetgeving voorgeschreven voorzieningen op het gebied van veiligheid en milieu. Er blijft dan nauwelijks ruimte over qua gewicht voor passagiers en hun bagage. Om toch met een camper van boven de 3,5 ton te kunnen rijden, dienen bestuurders een C- of C1-rijbewijs te halen. Dit rijbewijs is echter met name gericht op beroepsgoederenvervoer en complex en tijdrovend voor privégebruik. Ook zijn de afmetingen van een camper boven de 3,5 ton niet noodzakelijk anders dan die van onder de 3,5 ton.
Namens 150.000 Nederlandse camperaars
Bovendien zijn er geen aanwijzingen dat het ophogen van de gewichtsgrens van het rijbewijs onveilig zou zijn. Duits onderzoek bevestigt dat het aantal campers dat betrokken is bij ongevallen laag is in alle gewichtsklassen. Tegen deze achtergrond is de NKC voorstander van een uitbreiding van het Europese B-rijbewijs voor campers tot 4,25 ton. Hiervoor is een overeenkomstige wijziging van het rijbewijs categorie B nodig. Stan Stolwerk, directeur NKC: “Namens de 150.000 Nederlandse campereigenaren kaart ik het onderwerp graag aan bij de politiek. Met een relatief kleine administratieve wijziging wordt camperen toegankelijker voor een breder publiek.”
Bron: NKC
Zou een mooie ontwikkeling zijn maar of dat dan voor iedere camper moet gelden. Een camper van pak en beet 25 jaar oud met een 2.5 liter motor die nu 3500 max mag hebben. Wil je die wel naar de 4250 kilo brengen. Voor de nieuwere camper vanaf 2005 zou dat in veel gevallen prima kunnen. Sterkere motoren en beter gebouwd.
De 4250 kg biedt ook ruimte voor een soort phev toevoeging.
Geldt ook voor de bedrijfs busjes.
Hier is veel milieu voordeel te winnen.