Onderzoek wijst uit: veel interesse in plattelandsvakanties in Nederland!
In september en oktober 2023 heeft NBTC een onderzoek uitgevoerd naar de potentie van plattelandsvakanties in Nederland. De definitie van platteland is ‘het landelijke gebied buiten de steden, waarbij landbouw en natuur een rol spelen.’ Er is veel interesse in een plattelandsvakantie, niet alleen onder ervaren plattelandsvakantiegangers, maar ook onder de onervaren.
Tijdens de bijeenkomst agrotoerisme en streekproducten werden de eerste resultaten van ons onderzoek naar de potentie van plattelandsvakanties in Nederland al gedeeld. Nu zijn ze gepubliceerd op hun website. Ze hebben inzicht verkregen in de interesses, wensen en motivatie van de ondervraagden, niet alleen Nederlanders zelf, maar ook Duitsers en Vlamingen namen deel aan het onderzoek.
Doel van het onderzoek
Met het onderzoek willen we inzicht krijgen in de potentie van plattelandsvakanties in Nederland onder Nederlanders, Vlamingen en Duitsers. Het onderzoek geeft antwoord op vragen zoals:
- Heeft de doelgroep weleens een plattelandsvakantie ondernomen?
- Wat zijn de redenen om dit wel of niet te doen?
- Welke associaties heeft de doelgroep met plattelandsvakanties?
- Hoe ziet de ideale plattelandsvakantie eruit?
De belangrijkste conclusie uit het onderzoek is dat we zien dat de potentie van een plattelandsvakantie in Nederland erg groot is, zowel onder de Nederlanders zelf, als onder Vlamingen en Duitsers.
Een aantal resultaten uit het onderzoek:
- Bijna de helft van de Nederlanders heeft al eerder een plattelandsvakantie ondernomen in Nederland, bij de Vlamingen en Duitsers is dit circa één op de vijf.
- Nederlanders ondernemen de plattelandsvakantie vooral in Gelderland en Drenthe. Terwijl Vlamingen in Zeeland en Duitsers in Noord- en Zuid-Holland verblijven tijdens een plattelandsvakantie.
- Een vakantiehuisje of bungalow is het meest overwogen type accommodatie tijdens een plattelandsvakantie. Duitsers overwegen daarnaast vaker een appartement.
- Zoekmachines op het internet zijn de meest gebruikte informatiebron bij het oriëntatieproces. Ook gebruikt de doelgroep graag tips en ervaringen van familie, vrienden of kennissen.
Bekijk het volledige rapport en de infographic hier. (Pdf)