NKC – APK gaat ook brandstofverbruik registreren

Alle lidstaten van de EU moeten vanaf 20 mei 2023 gegevens over het brandstof- en elektriciteitsgebruik van auto’s tot 3.500 kilogram verzamelen tijdens de apk. Sinds 1 januari 2021 zijn personenauto’s en lichte bedrijfsauto’s – dus ook campers – tot 3.500 kilogram uitgerust met een systeem dat het totale brandstof- en elektriciteitsgebruik registreert.

Garages die de apk verrichten van brandstof- en hybride auto’s met een datum van eerste toelating van 1 januari 2021 en later zijn verplicht de gegevens over het brandstof- en elektriciteitsgebruik door te sturen naar de RDW. De RDW stuurt vervolgens alle verzamelde gegevens één keer per kalenderjaar naar het Europees Milieuagentschap. Met de verzamelde gegevens uit alle lidstaten controleert de EU of het verbruik in de praktijk overeenkomt met het brandstofverbruik dat de fabrikanten claimen.

Leestip:  De mooiste onontdekte plekjes in Europa om te kamperen

Mensen die hun auto aanbieden voor de apk mogen de uitlezing van de brandstofgegevens weigeren, de apk wordt dan nog gewoon uitgevoerd. De garage moet dan bij de RDW aangeven waarom de gegevens niet meegeleverd zijn.

Uitstel

De invoering van deze EU-regelgeving is in Nederland vertraagd. Ten eerste is de Nederlandse wetgeving nog niet aangepast aan de nieuwe EU-regels, en in de tweede plaats zijn nog niet alle uitleesapparaten die bij de apk gebruikt worden er geschikt voor.

Bron: NKC

 3/5 (6)

Wat is je waardering?

1 REACTIE

  1. de nkc vraagt om waardering van het artikel. het vervelende is dat de nkc nu negatief beoordeelt wordt, maar is slechts een melder van hetgeen de milieu-maffia weer bedacht heeft. een club die Mi hoofdzakelijk bestaat uit zelfbenoemde deskundigen die niet verder denken dan hun neus lag is. die club mag van mij worden afgeschoten.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in