Vakantieseizoen spetterend ingeluid op Vakantiebeurs

Reisliefhebbers kwamen massaal naar de 49ste editie van de Vakantiebeurs in de Jaarbeurs in Utrecht. Maar liefst 103.312 bezoekers bezochten het evenement voor een gezellig dagje uit, om inspiratie op te doen, nieuwe vakantiebestemmingen te ontdekken en om hun droomreis te boeken. Dit jaar telde de Vakantiebeurs voor het eerst vier dagen in plaats van vijf, met 103.312 bezoekers heeft het reisevent per dag meer bezoekers dan vorig jaar getrokken. Ook de belevingsdichtheid was hoger dan ooit, doordat de beurs compacter was opgezet dan in andere jaren en er veel activiteiten waren. Al met al vormt Vakantiebeurs 2019 een mooie opmaat naar de 50steeditie van de Vakantiebeurs in 2020.

Bart Meijer, brandmanager Vakantiebeurs: “We zijn ontzettend trots op dit resultaat. Samen met de reisbranche hebben we met dit geweldige vakantiefestijn het vakantie- en boekingsseizoen 2019 geopend. Dit jaar was de beurs compacter maar met meer exposanten dan vorig jaar. Deze verandering maakte het mogelijk om eenvoudiger een rondje om de wereld te lopen. Vier dagen lang kon er naast persoonlijk reisadvies naar hartenlust worden genoten van dans en entertainment van over de hele wereld, internationale keukens en talloze activiteiten als virtual reality experiences, fotografieworkshops, zeilen, klimmen en kitesurfen. Voor de jubileumeditie in 2020 wordt deze snoepwinkel van de wereld een nóg groter vakantiefestival!”

Leestip:  Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme

71 procent van de bezoekers van de Vakantiebeurs geeft aan geïnteresseerd te zijn in Europese vakantiebestemmingen. Meer dan tweederde van het bezoek heeft daarnaast interesse om landen buiten Europa te bezoeken. 20 procent richtte zich tijdens het bezoek op Nederland. De aantrekkende economie manifesteert zich ook in stijgende vakantie-uitgaven. Gemiddeld is men van plan € 3.573 p.p. aan vakanties uit te geven in 2019. Dit blijkt uit onderzoek onder bezoekers van de Vakantiebeurs 2019.

Dat de Vakantiebeurs een echte uit-beleving is, wordt bewezen doordat bijna de helft van de bezoekers (43%) komt voor een gezellig dagje uit. Daarnaast kwamen bezoekers met name om informatie in te winnen over een vakantie die nog geboekt moet worden (64%), verder staat het ontdekken van nieuwe reisbestemmingen met 63 procent op de tweede plaats. Ruim een derde (34%) is naar het reisevenement geweest voor persoonlijk contact met (reis)experts & locals. Dit onderschrijft ook de enquête van de Vakantiebeurs, waarin werd aangetoond dat mensen steeds meer behoefte hebben aan persoonlijk advies vanwege het sociale aspect en het feit dat ze in de internetjungle vaak door de bomen het bos niet meer zien.

Hogere vakantiebestedingen

Uit onderzoek van NBTC-NIPO, dat gepresenteerd werd op de Vakantiebeurs, blijkt dat Nederlanders afgelopen jaar 19,8 miljard hebben besteed aan vakanties. Dit is 2 procent meer dan in 2017. Daarnaast gaan we iets langer op vakantie; het aantal overnachtingen is ten opzichte van vorig jaar toegenomen met 1 procent.

Leestip:  Bijna 42.000 bezoekers op de Kampeer & Caravan Jaarbeurs

Het aantal vakanties naar het buitenland is stabiel gebleven met 22,2 miljoen vakanties. Ook voor buitenlandse vakanties geldt dat de bestedingen zijn toegenomen naar 16,6 miljard euro (+2% ten opzichte van 2017). Grote publiekstrekkers waren onder andere Duitsland (16%), Frankrijk (13%) en Spanje (12%). Turkije heeft zijn weg teruggevonden naar de top vakantielanden en staat met 3 procent en sluit daarmee de top tien. Tot slot pakten Nederlanders in 2018 vaker het vliegtuig naar hun vakantiebestemming (3%).

Vakantie anno 2019

Volgens TUI, die in samenwerking met hettestpanel.nl een grootschalig onderzoek uitvoerde onder 2.300 Nederlandse consumenten, gaan we dit jaar vaker op vakantie om nieuwe herinneringen te maken, dingen te beleven en te zien. Dat doen we niet alleen tijdens een langere vakantie: 38 procent geeft aan ook een stedentrip te plannen. Nederlanders die zich oriënteren op een vakantie zochten online de afgelopen maand het meest op Curaçao, Kaapverdië, Winterberg, Mauritius en Zanzibar. De belangstelling (ten opzichte van het voorgaande jaar) groeide het sterkst voor Egypte (+25%), Turkije (+20%) en Kenia (+76%). Zoeken gaat vooraf aan boeken, maar wat wordt er daadwerkelijk geboekt voor komende zomer? De meeste vakantiegangers kiezen nog altijd voor een vliegvakantie binnen Europa.

Leestip:  Trigano toont de kracht van synergie en innovatie

De volgende editie van de Vakantiebeurs markeert ons jubileum! De 50e editie vindt plaats van woensdag 15 (vakdag) tot en met zondag 19 januari 2019.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in