Van thuisblijven en geannuleerde vluchten naar massaal kamperen en code oranjes. Het kampeerseizoen is dit jaar een vreemd soort stoelendans. Maar hoe gaat de coronazomer van 2020 eigenlijk de boeken in?
Over een ding is iedereen het roerend eens: naast het coronavirus, of vooral dánkzij het coronavirus, waarde deze zomer nog iets aanstekelijke rond: het kampeervirus. Veel meer nog dan in vorige jaren zetten vakantiegangers deze zomermaanden hun zinnen op een vakantievoertuig waarmee ze veilig, zelfvoorzienend en in alle vrijheid op vakantie konden.
En die collectieve behoefte zorgde voor een run op kampeervoertuigen. Op Google steeg het aantal zoekopdrachten naar ‘camper huren’ met meer dan 25 procent en ondanks een valse start – 90 procent van de boekingen werd kort na de uitbraak geannuleerd – werd de schade bij camperdeelplatform Camptoo vrij snel ingehaald. ‘Toen mensen begrepen dat een camper het ideale middel was om veilig op vakantie te gaan, ging de verhuur door het plafond’, legt oprichter van Camptoo Martijn Peeters uit, ‘Die vertwintigvoudigde in korte tijd. En er was nog veel meer mogelijk geweest, áls we meer campers hadden gehad. We konden simpelweg niet aan de exploderende vraag voldoen omdat alle voertuigen de weg op waren.’
Kamperen in coronatijden
Minstens zo tekenend voor de zomer van 2020: door gesloten grenzen en het op groen, geel, oranje en rood springen van de reisadviezen besloten veel kampeerders dit jaar in eigen land op pad te gaan. ‘Kampeerders namen het zekere voor het onzekere’, vertelt Peeters, ‘en verkenden voor de verandering onze eigen achtertuin. Veel van onze gebruikers gaven aan naar de Zeeuwse kust trekken of de rust op te zoeken in de heuvels van Zuid-Limburg, maar ook Drenthe en Friesland werden vaak genoemd. Uiteindelijk besloot 45 procent van de huurders deze zomer in eigen land te blijven, een jaar geleden was dat net aan 30 procent.’
Maar het rondwarende virus heeft ook gevolgen gehad op de manier waarop we vakantie vieren. ‘Lange vakanties waren deze coronazomer veel minder in trek’, zegt Peeters, ‘Tussendoortjes juist veel meer. Het aantal korte campertrips (1 tot 5 dagen) verdubbelde bijna. En door social distincing veranderde ook de samenstelling van de vakantiegangers. Dit jaar gingen veel meer stelletjes in plaats van grotere groepen in een camper of caravan op pad. Vreemd, maar veilig zonder vrienden of familie.’
‘En een geluk bij een ongeluk’, sluit Peeters tevreden af. ‘Kamperen werd deze coronazomer door een grote groep vakantiegangers omarmd. We zagen vooral dat veel meer twintigers en dertigers van de nood een deugd maakten door avontuurlijk en verantwoord ons eigen land te herontdekken.’
Website Camptoo: www.camptoo.nl