Aantal traditionele campings neemt af, aantal kampeerplekken in achtertuinen groeit explosief.
Het aantal campings in Nederland is de afgelopen vijf jaar met bijna 5 procent afgenomen, blijkt uit cijfers van de Kamer van Koophandel. Dat betekent echter niet dat kamperen minder populair wordt. “Het aantal kampeerovernachtingen bij andere mensen in de achtertuin is de afgelopen twee jaar verzevenvoudigd” aldus Hugo van Donselaar, directeur van de Nederlandse startup Campspace.
De traditionele kampeermarkt heeft het zwaar in Nederland. “De consument is veeleisender geworden. Als je niet investeert, geen beleving creëert en niet meegaat met je tijd, heb je het lastig” zegt een woordvoerder van Recron. De daling komt volgens Recron vooral doordat kleinere campings wegvallen of campings fuseren.
Uitstel van executie
“Fuseren of een massacamping vernieuwen is uitstel van executie. De massacampings hebben meer vet op de botten en kunnen daarom een klap opvangen. Het massale, de animatieteams en de toiletgebouwen zijn juist hetgeen waar de nieuwe kampeergeneratie niet naar opzoek is” stelt Van Donselaar.
De millennial kampeert korter en vaker
Wie denkt dat de millennial alleen nog het vliegtuig pakt naar Zuid-Oost Azië heeft het mis. Meer dan 40% van de kampeerders die via Campspace boekt is tussen de 20 en 35 jaar oud. De nieuwe kampeerders zetten hun tent in bijna alle gevallen voor 2 of 3 nachten op dezelfde plek om vervolgens naar huis of naar de volgende bestemming te gaan.
Kleinschaliger kamperen, zonder buren
Waar steeds meer massacampings verdwijnen, zet de Nederlandse startup Campspace juist in op kleinschalige kampeerplekken. ‘Voor veel van onze reizigers is de ANWB massacamping hun grootste nachtmerrie’ vervolgt van Donselaar. ‘Zij zijn op zoek naar een bijzondere ervaring, even weg uit de drukte.’ Op het platform bieden wereldwijd inmiddels honderden hosts hun achtertuin aan.