Klachten over de camping en dan?

Over het algemeen doet de campingeigenaar zijn best om het iedereen naar de zin te maken maar toch kan het voorkomen dat je klachten over de camping hebt.

Laten we eerst even helder maken dat een camping geen luxe hotel is. Je bent op een camping met veel mensen op een (klein) terrein en er is altijd geluid en beweging om je heen. Kun je daar niet mee omgaan dan is kamperen voor jou niet echt de beste keuze.

Een leuke kampeervakantie valt of staat bij het rekening houden met elkaar en ook wat van een ander kunnen accepteren. Thuis zit je tussen 4 dikke muren maar de wand van een caravan of een tent is uiterst dun. En ja, dan hoor je ‘s nachts meer dan thuis.

Enkele redenen voor ontevredenheid kunnen zijn
  • De gehuurde (sta)caravan of tent voldoet niet aan hetgeen je aangeboden is.
  • De plaats voldoet niet aan hetgeen je aangeboden is (te klein, grote plassen, hoog gras, geen stroom en zo is er nog veel meer te verzinnen).
  • Overlast van medekampeerders.
  • Faciliteiten (zwembad, sanitair of speeltuin) zijn gesloten, smerig of in (zeer) slechte staat.

Waar ook veel klachten over zijn is slechte WiFi op de camping. Op de meeste campings is de WiFi gratis dus dat betekent ook veel gebruikers tegelijkertijd. Dan is het logisch dat de snelheid van de WiFi te wensen overlaat.

Biedt de camping tegen betaling WiFi dan mag je verwachten dat je wel een redelijke snelheid hebt. Heb je toch een slechte (betaalde) WiFi dan heb je het recht om daar over te klagen en je geld terug te vragen.

Leestip: WiFi versterker voor op de camping

Een goede camping vinden

Al voor het boeken van je camping is het verstandig om op eerst Zoover te bezoeken om te lezen wat andere kampeerders van de camping vinden. Daar krijg je al een aardig beeld van wat je kunt verwachten.

Een tweede optie is om je camping te boeken via een reisorganisatie. Reisorganisaties bieden over het algemeen de betere campings aan en controleren de campings regelmatig. Ze kunnen bemiddelen, en druk zetten, bij het oplossen van klachten en bij veel (onopgeloste) klachten wordt een camping uit het aanbod gehaald.

Leestip: Je camping boeken via een reisorganisatie

Hoe pak je het oplossen van je klacht aan?

Heb je terechte klachten over de camping, onderneem dan zo snel mogelijk actie. Dagenlang gefrustreerd en geïrriteerd zijn dat verpest je humeur en daar mee ook je vakantie. Dat helpt niet mee om een oplossing te vinden en/of deze te accepteren.

Blijf altijd beleefd en begripvol. Als je knetterend en tierend je klacht kenbaar maakt dan gaan al snel de hakken in het zand. Daar zul je dan ook weinig of geen sympathie mee kweken.

  1. Informeer bij je medekampeerders of zij dezelfde klachten hebben, zij kunnen je medestanders worden en dat geeft al iets meer overtuigingskracht.
  2. Spreek bij overlast eerst zelf de personen in kwestie aan. Doe dat op een luchtige manier want misschien hebben ze zelf wel helemaal niet door dat ze overlast veroorzaken en hebben ze begrip voor je klacht. Loop weg als je geen enkele vorm van begrip krijgt en maak er melding van bij de receptie van de camping.
  3. Spreek de campingeigenaar (of een medewerker) altijd vriendelijk aan en leg je probleem bij hun voor. Als je het gevoel hebt dat ze er wat mee gaan doen, geef ze dan ook de tijd om het op te lossen want soms is daar iets meer tijd voor nodig.
  4. Krijg je geen medewerking van de campingeigenaar en heb je direct bij de camping geboekt? Dan zul je het of moeten accepteren of je gaat op zoek naar een andere camping je hebt tenslotte maar één vakantie en die moet leuk zijn.
  5. Krijg je geen medewerking van de campingeigenaar en heb je geboekt via een reisorganisatie, neem dan direct contact op deze organisatie. Zij kunnen allicht iets meer druk zetten om het probleem op te lossen of zorgen voor een alternatief.
Geschillencommissie

Is je klacht uiteindelijk niet (naar tevredenheid) opgelost en betreft het een Nederlandse camping die is aangesloten bij de RECRON? Dan kun je je klacht neerleggen bij de Geschillencommissie Recreatie.

Heb je geboekt via een reisorganisatie die is aangesloten bij het ANVR dan kun je terecht bij de Geschillencommisie Reizen.

Gaat het om een buitenlandse camping en heb je direct bij de camping geboekt dan kun je helaas niet bij een geschillencommissie terecht. De enige optie die je dan hebt is een slechte beoordeling geven op Zoover.

print
5/5 (1)

Wij waarderen je mening!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Bevestiging *