Natuur en ontspanning zijn stevig verankerd in de merkidentiteit van het vakantieland Duitsland. Er zijn hier dan ook buitengewoon veel mogelijkheden voor een actieve vakantie in de ongerepte natuur. Uit de talrijke opties die het land te bieden heeft, kiezen steeds meer buitenlandse toeristen voor een actieve verkenning van kustgebieden, berglandschappen en vakantieregio’s. Kijken we naar de wereldwijde reizen die Europeanen in 2019 maakten, dan is Duitsland de op een na belangrijkste bestemming voor vakanties in de natuur.
Sterke concurrentiepositie binnen Europa
Volgens IPK International bestond ongeveer zestien procent van alle vakantiereizen die Europeanen in 2019 maakten, uit vakanties in de natuur. In de grotere herkomstmarkten voor het Duitse incoming-toerisme is er sprake van een bovengemiddelde belangstelling voor natuur- en actieve vakanties: zo bedroeg het marktaandeel van natuur- en actieve vakanties onder toeristen uit Nederland 32 procent, uit Polen 21 procent en uit Zwitserland 19 procent.
Volgens het Statistische Bundesamt vindt een op de vijf overnachtingen van buitenlandse bezoekers aan Duitsland plaats in een landelijke omgeving (gemeenten tot tienduizend inwoners). Dit marktsegment groeide de laatste tien jaar (2010 – 2019) met 23,2 procent.
In 2019 werd iets meer dan vijf procent (4,7 miljoen) van de in totaal bijna negentig miljoen overnachtingen van buitenlandse bezoekers in Duitsland op campings geregistreerd. Het aantal nachten dat buitenlandse bezoekers op campings doorbrachten, is in de afgelopen tien jaar met 22 procent gestegen.
Petra Hedorfer, bestuursvoorzitter van de DZT: “Door de coronacrisis zijn de waarden veranderd, waar onze klanten zich door laten leiden. Vakanties in de natuur worden als minder risicovol beschouwd en zijn nog populairder dan voor de crisis. Vandaar dat we nu sterker inzetten op duurzaam kwaliteitstoerisme, vakanties in de natuur en actieve reizen om de positie van Duitsland als vakantiebestemming ook in de toekomst verder te kunnen uitbouwen.”
Grote belangstelling onder internationale toeristen
Volgens de kwaliteitsmonitor van de Duitse toeristische sector (mei 2015 – april 2020) kiest 28 procent van de buitenlandse bezoekers voor een vakantie in Duitsland vanwege ‘het landschap en de natuur’. Daarmee staat dit criterium op de vierde plaats in het rijtje met redenen om voor het land te kiezen.
47 procent van de buitenlandse natuurliefhebbers komt met de auto naar Duitsland. Hun gemiddelde leeftijd is 42,7 jaar. Ruim driekwart reist met partner en veertien procent met kinderen onder de veertien jaar.
Duitsland als duurzame vakantiebestemming
In de Sustainable Development Goals-index (SDG), die voor ruim 190 landen weergeeft hoe zij ten opzichte van andere landen scoren op het gebied van duurzaamheid, staat Duitsland momenteel op plaats zes. De juiste balans tussen economie, milieu en sociale verantwoordelijkheid vormt de kern van de duurzaamheidsinitiatieven waarmee de DZT het vakantieland Duitsland in de toekomst nog steviger op de toeristische kaart wil zetten.