Meer dan helft Nederlandse campings niet online vindbaar via eigen website. Uit een onderzoek van Het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC-NIPO) is gebleken dat Nederlanders het afgelopen jaar meer op vakantie zijn gegaan, maar daarvoor steeds vaker binnen Nederland bleven. Zo nam het aantal trips binnen Nederland in 2016 met 3 procent toe. Een mooie kans voor de Nederlandse campings, zeker nu de schoolvakanties weer beginnen. Maar voordat u op vakantie gaat is het belangrijk dat u zich online kunt oriënteren. Een overzichtelijke bedrijfswebsite met relevante informatie is daarbij essentieel. Telefoonboek.nl onderzocht daarom het aantal werkende websites van campings in Nederland.
Onderzoek naar campings niet online vindbaar
In totaal staan 2332 Nederlandse campings geregistreerd in de database van Telefoonboek.nl. Deze campings werden onderzocht op het hebben van een werkende website. Belangrijk hierbij is dat bedrijven in het bezit van een URL, maar zonder werkende pagina als ‘niet werkend’ werden meegeteld. In totaal bleek bij 1082 campings sprake te zijn van een werkende website, hetgeen neerkomt op 46,4%. Dat betekent dat het merendeel (53,6%) van de Nederlandse campings niet in het bezit is van een werkende bedrijfswebsite. Wel is het mogelijk dat deze campings zonder website online aanwezig zijn via social media of hun contactgegevens via andere websites online vermeld worden.
Responsive
Daarnaast is er gekeken naar het aantal werkende websites met een responsive design. Bij een responsive design beweegt de website automatisch mee met de schermgrootte van het apparaat waarop deze getoond wordt. Daarmee is de website bruikbaar en leesbaar op elk apparaat dat wordt gebruikt. In totaal bleek 98,1% van de werkende websites ook een responsive design te hebben. Dat is een erg mooi percentage en betekent dat de meeste werkende websites ook naar behoren werken op zowel desktop als mobiel en tablet. Ook kan dit de online vindbaarheid ten goede komen. Dit soort websites worden namelijk sneller getoond wanneer men bijvoorbeeld onderweg een camping opzoekt via mobiel of tablet.
Ronny Oonk, manager van Places Websites, denkt dat campings op de goede weg zijn, maar dat er zeker nog ruimte voor verbetering is. “Zeker in de zomerperiode is het van belang dat campings online goed vindbaar zijn. Ook zijn er veel mensen die onderweg pas besluiten waar ze willen overnachten waardoor zij een camping via mobiel of tablet zoeken. Het hebben van een werkende en responsive website is dan ook essentieel om deze klanten aan te trekken.”