BOVAG roept vakantiegangers op banden goed te controleren

Automobilisten rijden door op versleten rubber – Uit onderzoek van Multiscope in opdracht van BOVAG blijkt dat bijna 90 procent van de Nederlandse automobilisten niet weet bij welke profieldiepte hun autobanden toe zijn aan vervanging. Te weinig bandenprofiel is bij de APK dan ook de voornaamste aanleiding voor afkeur, reparatie of vervangingsadvies. Daarnaast constateert BOVAG dat veel vakantiegangers niet de juiste bandenspanning bij volle belading van de caravan, camper of vouwwagen hanteren.

Versleten rubber

De zomervakantie voor de regio Zuid begint komend weekend. Om problemen voor het vakantieverkeer te voorkomen en de risico’s op klapbanden onderweg te verkleinen, controleert BOVAG op vrijdagmiddag 6 juli langs de A2 bij Eijsdengratis de banden van auto’s en caravans.

Het onderzoek onder 1.021 automobilisten toont aan dat slechts 12,2 procent weet dat er bij de APK wettelijk een advies voor vervanging van de banden is voorgeschreven als het profiel minder dan 2,5 millimeter is. Bijna 84 procent van de respondenten denkt dat er veel langer veilig kan worden doorgereden, tot er nog maar 2 millimeter profiel over is (36,5 procent) of zelfs nog maar 1,5 millimeter (47,4 procent). Het wettelijke minimum is 1,6 millimeter, maar die grens is bij meer dan de helft van de automobilisten niet bekend; ruim een kwart denkt 1,2 millimeter en volgens meer dan 10 procent is 0,6 millimeter het minimum. Bij zulke waardes zijn de banden echter al zo goed als kaal en dus levensgevaarlijk.

Bandenprofiel en APK

Uit APK-cijfers over 2016 blijkt dat het gebrek aan bandenprofiel veruit het meest voorkomende mankement is. In 15,7 procent van de gevallen zorgt het voor APK-afkeur of voor goedkeur na reparatie. Een profieldiepte van tussen de 1,6 en 2,5 millimeter is daarnaast goed voor 33,9 procent van de adviespunten bij APK’s; de keurmeester geeft hiermee aan dat de banden op zeer korte termijn moeten worden vervangen. De voornaamste reden hiervoor is volgens BOVAG de opgerekte interval tussen de verplichte keuringen, aangezien benzineauto’s sinds enkele jaren pas na vier jaar voor het eerst naar de APK hoeven en vervolgens tweejaarlijks. Veel automobilisten rijden van APK naar APK en besteden tussentijds geen of te weinig aandacht aan regulier onderhoud of überhaupt aan de technische staat van hun voertuig.

Leestip:  HomeCamper en Campspace gaan samen

Caravanbanden

Een veelvoorkomend probleem bij caravans en vouwwagens is dat er onduidelijkheid heerst over de juiste bandenspanning bij volle belading. Vooral als de banden al eens vervangen zijn en de originele exemplaren dus niet meer zijn gemonteerd, is lastig te achterhalen welk spanningsniveau bij de betreffende caravan of vouwwagen hoort. Daarnaast is de benodigde spanning vaak hoger dan het maximale niveau dat een gemiddelde bandenpomp bij een tankstation kan produceren. Het is dan ook van groot belang dat de vakantieganger zich vergewist van het advies van een vakman. BOVAG heeft als geheugensteuntje speciale stickers ontwikkeld waarop de juiste bandenspanning kan worden vermeld. Klapbanden zijn in veel gevallen het gevolg van verkeerde spanning en zorgen voor een groot deel van de caravanschades die elk seizoen worden genoteerd.

Leestip:  Schadepost door hagel kan oplopen tot €10.000
 5/5 (2)

Wat is je waardering?

1 REACTIE

  1. Dat van die 2,5mm adviespunt bij APK is overbodige kennis, en daarom best begrijpelijk dat zo weinig mensen dat weten. De 1,6mm wettelijk minimum wist ik wel.
    BOVAG wordt wel erg vaak aangehaald in uw artikelen. Denk ook eens aan de VACO als het om banden gaat. Deze is bijvoorbeeld reëler in advies voor vervanging vanwege leeftijd van de band, en niet de 6 jaarlijkse vervanging , die BOVAG adviseert of beter voorschrijft.

    Verder staat er nog wat engelse text . Vertalen naar Nederlands zou meer de schoonheidsprijs winnen.

    Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

    Bevestiging *5  ×    =  forty five

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in