De invoering van een lage-emissiezone (LEZ) in heel Wallonië per 1 januari 2023 wordt mogelijk uitgesteld tot 1 januari 2025. Dat melden diverse bronnen, waaronder de Belgische autonieuwssite Gocar.
De officiële site van de Waalse overheid houdt echter nog altijd de oorspronkelijke datum aan, al wordt wel gemeld dat de Waalse regering de data nog onderzoekt en dat een en ander ‘wacht op een update’. De vertraging zou het gevolg zijn van een misser van de overheid, die verzuimd zou hebben om een aantal uitvoeringsbesluiten te nemen en te publiceren. Het oorspronkelijke besluit om de zone in te stellen en daarmee de grootste lage-emissiezone van Europa te creëren, werd al in 2019 genomen.
Boog omheen
Vanaf 2023 zouden in heel Wallonië alleen nog auto’s welkom zijn met de milieuklasse Euro II of hoger, wat erop neerkomt dat auto’s van voor 1996 het Franstalige deel van België niet meer in mogen. In 2024 zouden ook auto’s met Euro II worden geweerd, wat betekent dat auto’s van voor 2001 er met een boog omheen moeten. Zoals het er nu uitziet, wordt 1 januari 2025 de datum dat minimaal Euro IV is vereist en dat in één klap alle auto’s van voor 2006 worden geweerd. Wel is het naar verwachting mogelijk om voor auto’s die niet voldoen, acht keer per jaar een dagpas à 35 euro aan te schaffen.
Oldtimers
Mogelijk wordt er een algemene uitzondering gemaakt voor oldtimers en voor auto’s die minder rijden dan drieduizend kilometer per jaar, maar ook deze regels lijken niet uitgewerkt. Onduidelijk is wat de leeftijdsgrens is voor een oldtimer, 30 of 40 jaar. Ook is niet vastgesteld hoe het jaarlijks aantal gereden kilometers te controleren is.
Pasar Kamperen, de Belgische zusterorganisatie van de NKC, heeft de Waalse overheid gevraagd om duidelijkheid te creëren rond de voorgenomen milieuzone. Maar tot op heden geen antwoord gekregen.
Bron: NKC
Dit is toch niet meer te doen, 1 grote lappendeken van regels en uitzonderingen. Wallonië mag niet, Antwerpen alleen de ring, de ene stad kijkt naar brandstof, de andere naar jaartal. Hoe moet je op deze manier een reis plannen als je auto niet gloednieuw is. Mijn nieuwste auto is een euro 6 diesel van 2016z die mag er over een aantal jaar niet meer in terwijl deze volgens de Nederlandse regels bij aankoop nog een pareltje van schone efficiëntie zou zijn..Is er niet een jurist die aan kan kaarten dat elke auto met Europese typegoedkeuring en geldige co2 keuring in heel Europa mag rijden? 1 Europa wordt steeds minder 1z
Nu was er in Wallonië al niet veel, maar dat wordt dus omrijden via Duitsland om in zuid Europa te geraken