Koolhydraatarm eten op kampeervakantie

Volg je een koolhydraatarm eetpatroon voor je bloedsuikerspiegel of om af te vallen? Met wat kleine aanpassingen hoeft koolhydraatarm eten op vakantie helemaal niet moeilijk te zijn. Dit zijn zes manieren waarop je je gezonde eetpatroon volhoudt.

1. Dit neem je mee

Als je koolhydraatarm eet, is het handig om een aantal producten mee te nemen op vakantie. Dan heb je altijd iets bij de hand en val je niet terug op koolhydraatrijke voedingsmiddelen. Fijne producten om bij de hand te hebben, zijn:

  • Noten
  • Zaden
  • Pitten
  • Kokosolie
  • Extra vierge olijfolie

Al deze producten zijn bijzonder voedzaam en lang houdbaar. Je kunt ze dus gemakkelijk bewaren tijdens je kampeervakantie.

Ook azijn is fijn om mee te nemen op vakantie, want dan kun je met olijfolie een lekkere en gezonde dressing maken. Vul kleine flesjes met olijfolie en azijn, zodat je niet meer hoeft mee te nemen dan je nodig hebt.

Als je je gezonde voedingspatroon aanvult met supplementen, vergeet deze dan ook niet mee te nemen.

Soms kan het ook handig zijn om vitamine D te slikken tijdens je vakantie. Ook als je de zon ingaat. Gebruik je namelijk zonnecrème, dan kan het zijn dat je lichaam je te weinig van deze vitamine aanmaakt. Wil je de beste vitamine D mee op vakantie, bekijk dan dit artikel.

2. Ontbijt

Haal je altijd verse broodje op de camping? Dat is helaas een minder goed idee als je koolhydraatarm eet. Verwen jezelf in plaats daarvan met een heerlijk koolhydraatarm ontbijtje. Denk aan overnight oats of chiapudding met zaden en pitten. Ook Griekse yoghurt met noten en bessen is een fantastische traktatie als je op vakantie bent.

3. Lunch

Op vakantie ben je vaak onderweg tijdens de lunch. Ga je ergens wat eten, kies dan voor een rijkgevulde soep of maaltijdsalade en skip de croutons en het brood. Als je je lunch zelf klaarmaakt voor onderweg, dan is een gevulde omelet erg handig.

Denk bij vulling voor een omelet aan reepjes wortel, komkommer en ui. Je kunt de ingrediënten voor de vulling even kort roerbakken, maar je kunt ze ook vers meenemen voor in je omelet.

Soep kun je meenemen in een thermoskan en je kunt alle ingrediënten voor een salade in een pot meenemen, waarbij je de ingrediënten niet mengt. Ook met de dressing neem je apart mee.

Op de lunchplek hoef je dan enkel wat extra viergeolijfolie en azijn aan je salade toe te voegen, even te schudden en te genieten van een gezonde lunch. Goede ingrediënten voor een vullende salade zijn stukjes komkommer, wortel, tomaat, selderij, biet, linzen en bonen.

4. Ergens wat drinken

Als je op een terrasje gaat zitten tijdens je kampeervakantie, bestel dat een groot glas bruisend water met ijsklontjes en een schijfje citroen of limoen. Zo heb je een lekker verfrissend en gezond drankje.

Ook een kop thee kan heerlijk en ook dorstlessend zijn. Laat alleen het koekje liggen als je een koolhydraatarm eetpatroon volgt.

5. Uit eten

Uit eten met een koolhydraatarm dieet vraagt even wat aanpassing aan het menu. Kies allereerst vis of vlees zonder sausje of krokant jasje. Eet je vegetarisch, ga dan voor een suikervrije bonenburger of een omelet met champignons of andere groenten.

Vraag daarnaast in plaats van aardappels een extra portie groenten of een salade. Ga je voor een maaltijdsalade, check dan of het mogelijk om deze zonder dressing te krijgen. Soms heeft een restaurant flesjes azijn en olijfolie, waarmee je zelf een dressing kunt maken. Als deze niet op tafel staan, vraag er dan gerust om.

Mocht je er niet uitkomen met het hoofdmenu, bijvoorbeeld omdat er alleen pasta is om uit te kiezen, dan kun je kijken of je uit de voeten kunt met een combinatie van verschillende voorgerechten.

Als je een toetje wil nemen, kies dan voor yoghurt, vers fruit of een combinatie van beide. Vraag expliciet om vers fruit, want met fruit uit blik of pot krijg je behoorlijk wat koolhydraten in de vorm van suikerbinnen.

6. IJsje of niet?

Een ijsje onderweg hoort bij een vakantie in de zomer. Gelukkig komen er steeds meer mogelijkheden om koolhydraatarm van een ijsje te genieten. Steeds meer ijssalons hebben namelijk ijs dat gezoet is met stevia.

Vraag wel even door, want soms is de stevia die wordt gebruikt niet 100 procent zuiver. In dat geval krijg je vaak suiker of intensieve zoetstoffen binnen en dat wil je voorkomen als je koolhydraatarm eet.

 5/5 (1)

Wat is je waardering?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in