JAMES Autoservice 10 jaar zelfstandige formule met focus op service en kwaliteit
JAMES Autoservice viert op 1 oktober een bijzondere mijlpaal: het is dan exact 10 jaar geleden dat de keten zelfstandig startte als vereniging van garagisten. Een spannende en succesvolle stap: JAMES is dé werkplaatsketen voor service en kwaliteit, met ‘groen DNA’ en groeiambities!
JAMES Autoservice is de enige zelfstandige werkplaatsketen van Nederland waarbij alle leden ook de eigenaar zijn en medezeggenschap hebben. Een van die mede-founders uit de begindagen is Henno van den Berg, eigenaar van JAMES Autoservice Hoofddorp. Hij herinnert zich de stap naar zelfstandigheid van de keten nog goed: “We waren een paar jaar eerder gestart onder de vleugels van een grote landelijke bandenformule. Dat draaide prima. Maar toen de bandenvestigingen van het moederbedrijf ook onderhoudsactiviteiten wilden aanbieden, ontstond er concurrentie binnen de groep.”
Zelfstandig aan de slag
Toen de eigenaar om die reden het JAMES-label wilde beëindigen, grepen de JAMES-vestigingen de kans om het merk over te nemen. Van den Berg: “Het was een spannende tijd. Opeens hadden we wel ons merk maar verder niks: geen automatisering, geen marketing, geen inkoopsystemen. Maar wel een heel sterk gevoel van ‘we gaan dit regelen’ en een sterke motivatie om er samen iets moois van te maken. Dat heeft ons als groep enorm verbonden.”
Terugdenkend aan die dagen herinnert Van den Berg zich vooral de saamhorigheid, die nog altijd sterk voelbaar is: “JAMES Autoservice staat bekend om haar klantgerichte aanpak, geïnspireerd door het concept van een butler. JAMES staat altijd klaar om de klant volledig te ontzorgen. Of het nu gaat om onderhoud en reparaties of het duurzaam werken aan voertuigen, service staat altijd bovenaan. Dat verbond ons toen, en dat is nog steeds ons DNA.”
Vliegende start
In de afgelopen tien jaar is JAMES Autoservice gegroeid naar inmiddels 75 vestigingen. De keten werkt samen voor zowel particuliere klanten als leasemaatschappijen en heeft inmiddels een landelijke dekking. Van den Berg: “Ook de naamsbekendheid is enorm gestegen o.a. door landelijke campagnes en het geeft een trots gevoel om je naam voorbij te horen komen in de media. Nadat we in de begindagen mede dankzij het vertrouwen van enkele grote leasemaatschappijen een vliegende start konden maken, werken we tegenwoordig voor vrijwel alle grote en middelgrote leasemaatschappijen”, aldus Van den Berg.
Klanttevredenheid
De komende jaren wil JAMES doorgroeien naar 100 vestigingen met een fijnmazige dekking. Directeur Marlies Pestman: “We doen dat stap voor stap, waarbij we vooral kijken naar kwaliteit, serviceniveau, duurzaamheid en ondernemerschap. Ondernemers die het belangrijk vinden om te werken aan hun bedrijf en de formule sluiten we graag aan. Als formule streven we naar kwalitatieve producten voor onze leden en professionele servicevoor onze klanten. De leden van JAMES bundelen hun krachten door het delen van kennis en wij zien meer en meer onderlinge samenwerking ontstaan. Maar vooral blijven we ons richten op waar we voor staan: hoogwaardige service en tevreden klanten, nu en in de toekomst.”