Isabella 60 jaar, 1957 – 2017

Van kruidenier tot grootste voortentfabrikant van Europa

Buiten zijn, genieten van de natuur: alleen padvinders en een handjevol sportvissers deden dit zestig jaar geleden. Én de grondlegger van Isabella, Søren Odgaard, die kansen zag in de primitieve kampeertochten met zijn familie. Hij verkocht zijn kruidenierswinkel en startte een kampeerwinkel in de garage van z’n woonhuis. 60 jaar later is Isabella de grootste voortentenfabrikant van Europa.

Søren Odgaard heeft een goedlopende kruidenierswinkel in het Deense Vejle. Hij verkoopt levensmiddelen en drogisterijartikelen. In zijn spaarzame vrije tijd is hij graag buiten, met zijn gezin. Kamperen bestond eigenlijk nog niet, alleen padvinders, natuurliefhebbers en een handjevol sportvissers overnachtten in de natuur, in primitieve tenten. Tijdens de kampeertochten met zijn gezin ziet Søren de potentie van buitenrecreatie. De Denen krijgen meer vrijetijd, er is meer geld beschikbaar na een lange periode van krapte, vlak na de oorlog. In 1957 neemt hij een rigoureus besluit: hij doet zijn kruidenierswinkel van de hand om met de opbrengst daarvan kampeerspullen te gaan verhuren.

Voor één Deense kroon per dag
In de keldergarage onder zijn huis start Odgaard zijn ‘Jydsk Camping Udlejning’, met als slogan: Vakantie waar u maar wilt, voor één Deense kroon per dag. Vanuit zijn bedrijfje verhuurt Søren Odgaard tenten, luchtbedden, gasbrandertjes en kampeerspulletjes. Bij veel klanten springt de vonk van het kamperen over, en vragen of ze de gehuurde uitrusting kunnen kopen. Twee jaar later heeft Odgaard zijn eerste eigen tent in de showroom staan, de Capri: een ruime bungalowtent die hij in zijn eigen naaiatelier maakt. De Capri blijkt een schot in de roos en als de Deense spoorwegen het treinstation in Grejsdalen sluit, koopt hij het pand om er een tentenfabriek in te starten, met de weilanden eromheen als showroom. Door de snel groeiende verkoop wordt het oude stationsgebouw al snel te klein en in 1961 start Odgaard met nieuwbouw: een tentoonstellingshal, naaiatelier en opslagfaciliteiten. Dat is ook het moment dat de naam ‘Isabella’ op een van de gebouwen verschijnt, geïnspireerd door de elegante lijnen van de Borgward Isabella personenauto waarvan Søren Odgaard erg onder de indruk was.

Overstap naar caravanvoortenten
In de jaren ’60 groeit de verkoop van caravans, doordat Deense kampeerders meer comfort willen tijdens hun vakantie. Søren Odgaard springt in op die trend en begint caravans te verkopen vanuit zijn showroom. Als vervolgens ook de vraag naar voortenten toeneemt, moet Odgaard zijn naaiateliers uitbreiden. In de jaren ’70 zakt de verkoop van bungalowtenten in, ten gunste van de caravan. Onder leiding van Odgaard schakelt Isabella volledig om op de productie van voortenten en wordt ook de export naar andere Europese landen geïntensiveerd. In de jaren die volgen stort Odgaard zich op productinnovatie. Zo  ontwikkelt hij duurzamer tentdoek, dat geschikt is voor gebruik gedurende meerdere seizoenen. Zoals een tentdoek waarin polyester is verwerkt voor de daken van de voortent, en acryldoek dat veel betere eigenschappen bezit dan het tot dan toe gebruikelijke katoen.

Isabella anno 2017
Isabella is in al die jaren uitgegroeid tot meer dan alleen voortent. Kamperen met een optimaal vakantiegevoel. Een herkenbare merk met “het kroontje” dat symbool staat voor kwaliteit, design en slimme doordachte functies.

Naast een compleet programma voortenten, deeltenten en luifels passend op vrijwel iedere caravan, heeft Isabella ook een reeks kampeeraccessoires met o.a. uitbouwen, windschermen, handige opbergers, verlichting, kampeermeubelen en tapijt. Alle vervaardigd met de inmiddels bekende Isabella kenmerken.

’50
Na een periode van hardwerken en zuinig zijn, neemt de welvaart eind jaren 50 toe. De motorisering komt op gang al is de auto nog voor weinig weggelegd, de bromfiets en scooter zijn populair. Bijna iedereen heeft een radio en een enkeling een TV waar de hele buurt gezamenlijk naar de eerste Nederlandse programma kijkt. In 1957 start Søren Odgaard zijn verhuur bedrijf in kampeerspullen en begint hij aan de productie van de eerste bungalowtent Capri.

’60
De welvaart neemt steeds verder toe en de koelkast, wasmachine, telefoon en tv doen hun intrede in de Nederlandse huishoudens. Het straatbeeld veranderd met het toenemen van het aantal auto’s en met de invoering van de vrije zaterdag hebben we ook meer vrijetijd. Isabella start met de productie van voortenten en het bekende ronde patrijsraampje vindt zijn intrede.

’70
De oliecrisis is de strop voor de explosief groeiende welvaart. Door het toenemend aantal twee verdieners blijft het inkomen van de meeste huishoudens gelijk en wordt vrijetijd en vakantie steeds belangrijker. Het toerisme neemt verder toe en door het verbeteren van de wegen en de voorzieningen gaan we ook steeds meer naar het buitenland. Kamperen met de caravan is populairder dan ooit en Isabella richt zich uitsluitend nog op de productie van voortenten. De mode kleuren bruin en oranje zie je duidelijk terug in de voortenten van deze jaren.

’80
Het begin van een heel nieuw tijdperk na de val van de Berlijnse muur en de komst van kabel tv en de computer. In 1982 wordt dochtermaatschappij Isabella Nederland opgericht en wordt de nog steeds succesvolle Ambassador serie geïntroduceerd. In de jaren die volgen zitten we niet stil en komt Isabella met het revolutionaire stangensysteem van lichtgewicht glasfiber en de vijfhoekige Penta voortent met een diepte van 350 cm.

’90
Het begin van het internet tijdperk en de opkomst van de mobile telefoon. Hierdoor wordt  het dagelijks leven een stuk makkelijker en worden afstanden kleiner. Het voortenten programma is deze jaren erg divers met modellen als de Contrast, Diplomat, Olymia, Forty, Statesman, Sirocco, Panorama, Flex en de huidige Capri Lux. Tevens komt Isabella  met een nieuw merk voor budget kampeerders, Ventura en wordt het opzetten van de voortenten vereenvoudigt met de schroeftloze dakstang bevestiging FixOn.

’00
Met de komst van de euro verdwijnen de meeste vreemde valuta uit de portemonnee en dankzij de gps is de weg naar de camping makkelijk te vinden. Alles wordt digitaler en internet, Google en Wikipedia zijn niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Met de komst van de smartphone en wifi kunnen we dit ook overal gebruiken en zijn we bereikbaarder dan ooit.  Isabella maakt het opbouwen van de voortenten nog makkelijker met een revolutionair  CarbonX glasvezelframe versterkt met koolvezel en voorzien van het Isafix snelsluitsysteem. Licht van gewicht en het vastzetten van de stangen door middel van een enkele klik. Voortenten zoals de Forum, Mistral, Vision, Opus en de huidige 3 mtr diepe Commodore zagen het levenslicht en bezorgde vele kampeerders heerlijke vakanties.

’10
We laten onze vrienden weten wat we leuk vinden en doen via Social Media en kletsen eenvoudig via Facetime of Skype met mensen aan de andere kant van de wereld. Met websites zoals Zoover en Facebook kunnen we steeds meer informatie vinden over onze vakantie bestemmingen. Met een groot aantal functionele en handige accessoires richt Isabella zich steeds meer op de complete kampeerervaring waarbij je optimaal kunt genieten van de vrijheid. Naast de vele accessoires komt Isabella tevens met een complete lichtgewicht en makkelijk opvouwbare meubelserie en een comfortabele kledinglijn.

Moment 300
Moment 300

Website: Isabella

print
Er zijn nog geen waarderingen opgegeven. Ben jij de eerste?

Wij waarderen je mening!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Bevestiging *