De Efteling is de winnaar van de ANWB-verkiezing ‘Leukste uitje van Nederland 2024’. Vertegenwoordigers van de Efteling hebben vandaag tijdens een feestelijke prijsuitreiking de gouden award ontvangen. De zilveren award ging naar Attractiepark Toverland. De bronzen award is voor DierenPark Amersfoort. Ruim 114.000 stemmen zijn uitgebracht zowel op landelijk niveau als per provincie.
Winnaars Leukste uitje van Nederland 2024
- Gouden award: Efteling, Kaatsheuvel
- Zilveren award: Attractiepark Toverland, Sevenum
- Bronzen award: DierenPark Amersfoort, Amersfoort
67.531 ANWB-leden bepaalden wie zich in elke categorie (provincie en landelijk) de gouden, zilveren en bronzen winnaars mogen noemen. De uitjes werden door ANWB-leden beoordeeld op aanbod, faciliteiten, klantvriendelijkheid, sfeer en prijs-kwaliteitverhouding.
Bezoekers prijzen de winnaar Efteling en reageren enthousiast: “Al generaties lang een geweldige ervaring voor jong en oud.”, “Alles klopt, een ware belevenis voor het hele gezin.” en “Altijd een dag vol vermaak, een dag met een gouden randje. Mooie herinneringen maken.”
Ook Attractiepark Toverland ontvangt lovende woorden: “Schitterend park! De medewerkers helpen allemaal mee aan een ongelofelijke ervaring.”, “Aardig personeel, mooi aangekleed en voor jong en oud wat wils.” en “Adembenemend en magisch!”
De derde plek DierenPark Amersfoort wordt gecomplimenteerd: “Afwisselend, altijd een feest om met kleinkinderen te gaan.”, “Echt een familieuitje. Leuk van één jaar tot 100 jaar! Genieten met een hoofdletter G.” en “Het park is ruim opgezet, mooi aangelegd en ademt rust uit.”
Belangrijk bij ondernemen uitje
Uit onderzoek* van de ANWB onder 100.000 Nederlanders blijkt dat bijna de helft het aanbod van uitjes in de eigen provincie belangrijk vindt. Vooraf tickets kopen blijft populair, vooral onder jongeren. Van de 18-29-jarigen koopt 98 procent wel eens vooraf een ticket. Onder 60-plussers is dit 83 procent. Voor een toegangsticket wil de helft van de bezoekers maximaal 20 euro uitgeven en een derde wil tot 50 euro per persoon betalen. Voor parkeren zijn bezoekers over het algemeen bereid om maximaal 5 tot 10 euro te betalen. Voldoende parkeermogelijkheden is voor 30 procent zeer belangrijk bij de keuze van een uitje.
Door de gestegen levenskosten onderneemt één op de drie Nederlanders minder uitjes. Daarnaast onderneemt 30 procent voor minder dure uitjes en kiest 21 procent vaker voor spaar- en kortingsacties. Tegelijkertijd zijn er ook respondenten (27%) die zich niet aanpassen door de gestegen kosten. Acties en aanbiedingen zijn van groot belang bij het kopen van tickets, 54 procent van de Nederlanders maakt hier geregeld gebruik van.
Een gezond aanbod in eten en drinken is voor 44 procent van de bezoekers belangrijk. Al wil de meerderheid van de mensen hier niet extra voor betalen. Circa één op de drie Nederlanders neemt meestal eigen eten mee naar een uitje, ouderen nemen het minst vaak eigen consumpties mee.
Duurzaamheid is een steeds belangrijker aspect, de meerderheid van de Nederlanders (70%) houdt hier rekening mee bij het kiezen van een uitje. Waar bezoekers het meest opletten zijn afvalscheiding, dierenwelzijn en watertappunten.
Sinds 2010 organiseert de ANWB de verkiezing van het ‘Leukste uitje van Nederland’. De verkiezing is onderdeel van ANWB Eropuit. Kijk voor alle winnaars van de Leukste uitjes per provincie en de winnaar van Leukste uitje van Nederland op www.anwb.nl/leuksteuitje.