Ultra-lastminutes en solovakanties nemen vlucht

Het aantal Nederlanders dat op het laatste moment een vakantie boekt stijgt hard.

Uit cijfers van boekingsplatform Natuurhuisje blijkt dat het aantal ultra-lastminute boekingen (aankomst binnen 2 weken na reservering) in de laatste twee weken van juni met maar liefst +23% is toegenomen ten opzichte van vorig jaar. Ook solovakanties zitten stevig in de lift: het aantal boekingen door reizigers die er alleen op uit trekken, ligt in diezelfde periode +31% hoger dan in 2024.

Foto: Natuurhuisje in Noorden (natuurhuisje-ID 54811)

Zon, flexibiliteit en rust

Deze trends zijn al langer zichtbaar bij Natuurhuisje. In het tweede kwartaal stegen het aantal ultra-lastminutes met +18% vergeleken met dezelfde periode in 2024. Het aantal soloboekingen namen toe met +17%. Volgens Natuurhuisje spelen het zomerse weer en de behoefte aan flexibiliteit en rust een grote rol in deze verschuiving.

“We zien dat steeds meer mensen wachten tot de zon doorbreekt, om dan vrijwel direct een paar dagen de natuur in te trekken,” aldus Robert van Veen, Chief Strategy Officer bij Natuurhuisje. “En dat doen ze steeds vaker alleen. Of het nu gaat om behoefte aan me-time, een digitale detox of simpelweg genieten van de rust: solovakanties zijn niet langer een niche.”

Zee of bos? Zeeland en de Ardennen zijn favoriet

Wat betreft bestemming blijven Nederlanders het liefst dicht bij huis. In totaal vonden 90% van alle boekingen bij Natuurhuisje het afgelopen halfjaar plaats in Nederland of België. Binnen Nederland spant Zeeland de kroon, met +27% meer boekingen in de afgelopen twee weken, vergeleken met vorig jaar. Ook de Belgische Ardennen winnen sterk aan populariteit, met een stijging van +46% in dezelfde periode. Met het warme weer zoeken mensen dus met name verkoeling aan zee of in het bos.

65-plussers op avontuur

Opvallend is ook de sterke toename van het aantal boekingen door 65-plussers. In de eerste helft van 2025 ligt dat aantal +9% hoger dan vorig jaar. In het tweede kwartaal is die groei zelfs +15% en in de laatste twee weken van juni +31%. Daarmee is deze leeftijdsgroep de snelst groeiende doelgroep bij Natuurhuisje. “Natuurlijk speelt vergrijzing een rol, maar de sterke toename laat ook zien dat deze generatie reislustiger is dan ooit,” zegt van Veen. “Ze kiezen steeds vaker voor een actieve vakantie in de natuur, en het liefst buiten de traditionele schoolvakanties om.”

Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief en ontvang elke week artikelen zoals deze in je mailbox.
p.s. Je gegevens worden nooit met anderen gedeeld.
Vorig artikelStellantis: nieuwe grote bestelwagens en campers in Atessa
Volgend artikelErgonomisch slapen in je camper

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in