Een caravan kopen in Duitsland is zo’n 10% goedkoper dan in Nederland. Doordat er op caravans geen BPM wordt geheven is het importeren van een caravan een stuk goedkoper, overzichtelijker en eenvoudiger. Door het grote aanbod in Duitsland is er ook een goede kans om tegen een koopje aan te lopen, wat het importeren van een caravan uit Duitsland alleen maar aantrekkelijker maakt. Naast auto’s zijn caravans dus ook interessant om te importeren.
Wat kost het importeren van een caravan?
Het importeren van een caravan uit een EU land kost aan formaliteiten in Nederland hooguit zo’n € 200,00. Voor de keuring bij en tenaamstelling via de RDW betaal je € 99,00 en een kentekenplaat kost ca. € 10,00. Indien je kiest voor een Exportkenteken, dan komen er nog wel ongeveer € 75,00 bij voor een exportkenteken. Er zijn verder geen invoerrechten, BPM of verwijderingsbijdragen of zo verschuldigd. Wel komen er uiteraard kosten bij voor het ophalen (benzine en een Kaffee onderweg).
Voor wie is het importeren weggelegd?
Voor iedereen die geen problemen heeft met wat extra moeite en tijd erin te steken om hier een leuk prijsvoordeel te behalen. Het is hierbij wel zeer handig als men wat Duits spreekt, maar ervaring leert dat met handen en voeten heel ver te komen is.
Caravan kopen in Duitsland
Op bijvoorbeeld Mobile.de staan heel veel caravans in Duitsland te koop. Het aanbod is echt gigantisch en het moet raar lopen als er daar geen geschikte caravan te vinden is. Het is het beste om het zoeken te beperken tot de regio’s 3, 4 (Ruhrgebiet), 5 en 6 (Frankfurt). Het aanbod is zo groot dat het weinig zin heeft om een caravan verder weg te gaan halen.
Kijken / kopen
Het kijken en kopen is het deel waarbij de Duitse taal voor het kopen van een caravan in Duitsland goed van pas komt. Het onderhandelt zoveel makkelijker als je de taal van de verkoper spreekt. Het inspecteren van de caravan zul je zelf moeten doen, maar dat geldt ook in Nederland. Het verdient wel aanbeveling om te controleren, dat de “Gasprüfungs”-sticker is aangebracht bij de nummerplaat. Dat is een tweejaarlijkse keuring waarbij de gasinstallatie gekeurd wordt. Let er ook op dat eventuele onderhoudsverplichtingen om aanspraak op garantie te kunnen maken uitgevoerd zijn.
In Duitsland is het wettelijk zo geregeld dat een verkoper een jaar Gewahleistung (garantie) moet geven op de producten die hij verkoopt. Dat geld ook voor 2e hands producten. Een particuliere verkoper mag deze garantie afwijzen. Indien er zaken gedaan worden met een professionele verkoper, dan kan deze garantie als onderhandelingspunt meegenomen worden. De kans is namelijk groot dat je er toch geen aanspraak op zult maken vanwege de afstand. Mocht er overigens nog fabrieksgarantie op zitten, dan is deze ook geldig in Nederland (dankzij het EU recht).
De kentekenpapieren
Voor de keuring bij de RDW is het van belang dat de originele kentekenbewijzen uit het land van oorsprong er bij zijn. Voor importeren vanuit Duitsland zijn dat de Zulassungsbescheinigung Teil I (vroeger Fahrzeugschein) en de Zulassungsbescheinigung Teil II (vroeger Fahrzeugbrief). Deze documenten worden na de goedkeuring ingenomen. Het Teil I (Fahrzeugschein) is het bewijs dat de caravan al eerder in een EU-land toegelaten is. Met dat Teil I wordt de procedure bij de RDW eenvoudiger aangezien dat een bewijs van Europese typegoedkeuring is.
Nieuwe caravan
Bij de aankoop van een nieuwe caravan, die dus nog niet op buitenlands kenteken is gezet, is geen Teil I voorhanden. De verkoper moet daar speciaal op gewezen worden en de verkoper moet actie ondernemen. Het komt er op neer dat de verkoper de caravan voor korte tijd een Duitse registratie geeft (Tageszulassung). Het is al voldoende als de caravan 1 dag op Duits kenteken heeft gestaan. Dit levert veel tijd- en financiele winst op bij de importprocedure in Nederland.
Het kan zijn dat voor de Tageszulassung extra kosten in rekening gebracht worden, maar die zullen niet meer dan zo’n € 100 zijn. Als een dergelijk bewijs van eerdere toelating in een EU-land ontbreekt, dan dient men bij de RDW de aankoopnota te overleggen en een keuringskaart van de typegoedkeuring. Dit laatste is in Nederland alleen via de officiële importeur of dealer te verkrijgen. Die zal echter niet enthousiast op paralel import reageren en er (hoge) kosten voor in rekening brengen. Het kan dan goedkoper uitpakken eerst een Duitse toelating te verkrijgen voor de import in Nederland.
De rit naar Nederland
Voor een caravan is het praktisch/financieel bijna onhaalbaar om deze anders te vervoeren dan achter de auto. Er zitten echter een paar haken en ogen aan. Zo mag er achter een Nederlandse auto geen Duitse caravan vervoerd worden. Verzekerings technisch is het namelijk in beide landen afwijkend geregeld.
Het zou kunnen dat een verkoper een zogeheten Kurzzeitkennzeichen (5 daags kenteken) aanbied. Deze is echter alleen geldig BINNEN Duitsland. Het enige alternatief dat dan overblijft is een Ausfuhrkennzeichen (export kenteken). Dit is een witte kentekenplaat met een rood vlakje. Deze is te verkijgen bij het strassenverkehrsamt. Voor mee info daarover zie de pagina Naar Nederland in het deel voor auto’s. De wijze van het krijgen is voor caravans nagenoeg identiek. Een andere methode waar ik op geattendeerd ben is het met de witte kenteken platen die bij je trekhaak zitten te rijden.
Indien je op een doordeweekse dag met de caravan naar Nederland rijdt moet er vanaf de Nederlandse grens het 1 dags kenteken op zitten. Deze krijg je alleen als je dezelfde dag nog naar de rdw gaat voor de keuring.
Als je in het weekend onderweg bent dan kun je met de witte kenteken platen naar huis rijden. Indien je onderweg in Nederland wordt aangehouden door de politie dan moet de caravan verzekerd zijn op chassisnummer en op de witte kenteken platen. Ook moet je een aankoopbon hebben waar op staat dat je caravan ook die dag aan jou verkocht is. Bij particuliere aankoop moet de verkoper een verklaring tekenen waar in staat dat hij een verkoopovereenkomst met je is aangegaan.
TIP: Vergeet de caravanspiegels niet!
De RDW keuring
Als de papieren in orde zijn, stelt de keuring zelf bij een eigenlijk niet zoveel voor. Het betreft voornamelijk het opmeten, een globale inspectie van vooral het onderstel en enkele administratieve handelingen.
Er hoeft geen weging van de caravan plaats te vinden en ook het trekkende voertuig maakt geen deel uit van de keuring!
Enkele dagen na de goedkeuring ontvang je per post het kentekenbewijs en kan de juiste kentekenplaat besteld worden bij de automaterialenhandel. Vergeet niet om het kenteken ook door te geven aan je verzekering, zodat deze een groene kaart kan afgeven.
Redenen om geen caravan te kopen in Duitsland
Garantie
Voor de garantie zul je terug moeten naar de dealer in Duitsland.
Achteraan in de rij bij de dealer
De Nederlandse caravandealers zullen hun eigen klanten voorrang geven bij drukte.
Conclusie
Een caravan kopen in Duitsland is zeer lucratief maar een goede voorbereiding en/of afweging is van groot belang.
Bron: BPMberekenen
Lees ook: Tweedehands caravan kopen
Bedankt voor de uitvoerige en duidelijke informatie!
Is dit nog steeds zo? Krijg bij de douane telefoon gewoon te horen dat ik 21% BTW ga betalen voor een caravan uit Zwitserland met Zweeds kenteken uit 2018. Zodra ik een geel kenteken ga aanvragen bij de RDW zal die automatisch bij de belastingdienst een melding doen. Geen BPM maar wel BTW. De waarde moet ik bij een onafhankelijk tussen persoon laten schatten…
Dit artikel gaat over Duitsland en er wordt niet gesproken over BTW. Als particulier zal de prijs inclusief zijn.
Is het echt rechtsgeldig dat je in het weekend met een op die dag gekochte caravan (meer dan 750kg) met de witte (fietsendrager) kentekenplaten vanaf Duitsland naar huis in Nederland mag rijden? Ik hoor namelijk tegenstrijdige verhalen. Ik hoor graag jullie reactie
Wij weten niet beter zoals beschreven in het artikel
Dan wil ik jullie daar wel mee helpen.
In Nederland ben je volgens artikel 36 van de wegenverkeerswet verplicht om een kenteken te voeren.
Artikel 37 lid 2 van diezelfde wet geeft vrijstelling voor aanhangwagens met een toegestane maximum massa van 750 kg.
Als je met een caravan met een tmm van >750 kg de witte platen van het trekkend voertuig voert, ben je in overtreding.
Bedankt voor dit artikel. Als Duitser wil ik onze caravan nu in Nederland verkopen – hij staat al in Zeeland. Ik heb me altijd afgevraagd hoe dat werkt en waarom een Nederlander een Duitse caravan zou moeten kopen.