De verhoging van met maximale gewicht van campers voor het B-rijbewijs naar 4.250 kilogram is weer een stap dichterbij:
de Transportcommissie van het Europees Parlement heeft een definitief voorstel gedaan over de vierde Rijbewijsrichtlijn, met het advies dit ongewijzigd over te nemen. Het kan echter nog vele jaren duren voordat een en ander in de lidstaten in wetgeving is vastgelegd.
Voor campers is de belangrijkste wijziging dat het B-rijbewijs geldig wordt voor exemplaren met een toegestane maximummassa tot en met 4.250 kilogram, op voorwaarde dat de bestuurder een aanvullende cursus heeft gedaan. Deze plicht geldt niet als de camper alternatieve aandrijving heeft, zoals met waterstof of elektriciteit, en de chauffeur bovendien minimaal twee jaar het B-rijbewijs heeft, zo meldt de Bovag. Een aanhanger trekken is in alle gevallen toegestaan, zolang het maximumgewicht van de totale combinatie niet boven de 5.000 kilogram komt.
Verwachting
Als het Europees Parlement, de Europese Commissie en de Raad van de Europese Unie ook – zoals verwacht – hun goedkeuring geven, moeten de lidstaten de nieuwe regels nog verwerken in eigen wetten. De verwachting is dan ook dat het nog tot 2029 of 2030 gaat duren voordat het rijden met een zwaardere camper is toegestaan.
De NKC is blij met de ontwikkelingen. “We pleiten hier al jaren voor en het is een zaak van lange adem”, zegt Tom Leenstra van NKC-belangenbehartiging. “Maar het is goed nieuws voor de duurzaamheid, want de verhoging van het maximale gewicht verlaagt de drempel om elektrisch aangedreven campers te gaan produceren. Die zijn er nu nog maar mondjesmaat en dit is wel de toekomst.”