Dieppaarse lavendelvelden, knalgele mimosa, roze zoutpannen, azuurblauwe baaien, witte krijtrotsen… het hele kleurenspectrum komt voorbij in Frankrijk. Er is echter één kleur die eruit springt, namelijk groen. Niet alleen vanwege de vele natuurparken die je er vindt, maar ook vanwege de ambitieuze plannen van Frankrijk dat de komende tien jaar een boost wil geven aan zijn toeristische sector zodat deze veerkrachtiger en toekomstbestendiger wordt. Duurzaamheid speelt daarbij een uiterst belangrijke rol. Tegen 2030 wil Frankrijk de groenste èn fietsvriendelijkste vakantiebestemming ter wereld zijn. Dat klinkt de milieubewuste reiziger anno nu als muziek in de oren!
Maar ook nu is Frankrijk al een ideale bestemming wat betreft duurzaam toerisme. Het vliegtuig kun je immers makkelijk inruilen voor de trein en er bestaan allerlei duurzaamheidslabels waarop je bijvoorbeeld de horeca en accommodaties kunt selecteren, denk aan het EU-ecolabel, Clef Verte en het nieuwe groene pictogram van de Michelingids. Bovendien wordt het sterrenklassement van hotels gemoderniseerd door het aantal sterren ook af te laten hangen van duurzame en ecologisch verantwoorde initiatieven, zoals zuinig water- en energieverbruik en digitalisering.
Al dit soort elementen zorgen ervoor dat we nóg meer kunnen genieten van onze vakanties, omdat we respectvol omgaan met al het mooie dat la douce France te bieden heeft. Of je nu wilt ontspannen aan de schitterende kust, cultuur snuiven in de stad, outdooractiviteiten beoefenen in de vele natuurgebieden met hun bijzondere flora en fauna of de typische Franse ‘art de vivre’ ervaren: met een duurzame aanpak kan iedereen hier nog decennialang van genieten.
Daarnaast zet Atout France dit jaar de Europese campagne #ExploreFrance voort in samenwerking met de VVV-kantoren van de Franse regio’s en private partners uit het toerisme. Lag vorig jaar de nadruk met name op natuur, dan worden nu juist cultuur en de Franse art de vivre extra in het zonnetje gezet. Van festivals tot musea en van historische monumenten tot street art, Frankrijk is van alle markten thuis.
In hun nieuwe mediamagazine in de bijlage vind je allerlei ideeën voor je volgende reis naar Frankrijk. Van originele activiteiten en leuke evenementen tot vooruitstrevende accomodaties en smakelijke restaurants. En mocht je er maar geen genoeg van kunnen krijgen, dan weet je hun te vinden voor nog meer tips.
Bijlage:mediamagazine
Website Atout France: www.atout-france.fr