De EV-transitie is niet te stoppen. Dit is waarom

Het is al jarenlang een belangrijke vraag voor de Nederlandse automobilist: ga ik over op EV of niet? Met steun van de overheid en stijgende brandstofprijzen werd de elektrische auto een steeds aantrekkelijkere optie. Maar nu lopen de verkoopcijfers terug en vervalt met de nieuwe regering ook de subsidie voor de aanschaf van een EV. Het rijst de vraag: Gaat de EV-transitie wel doorzetten? “Zonder twijfel”, zegt Balraz Singh, EV-specialist bij TomTom. “De EV-transitie is niet meer te stoppen.”

Sterker nog, hij verwacht dat 2025 het jaar wordt waarin de elektrische auto écht een alternatief wordt voor de brandstofauto. Balraz deelt vier redenen waarom de EV-transitie ondanks alle uitdagingen, onverminderd zal doordenderen:

De markt wordt volwassen

Een belangrijke factor in de EV-transitie is de groei van de markt. In vergelijking met een brandstofauto, heeft de EV-rijder tot nu relatief weinig te kiezen gehad. Dat gaat veranderen. Steeds meer westerse autofabrikanten brengen een betaalbaar model op de markt om te kunnen concurreren met de goedkopere Aziatische modellen. Dit maakt elektrisch rijden voor een grotere groep automobilisten toegankelijk.

Leestip:  ANWB-onderzoek: meivakantie in eigen land populair

Betrouwbare en betaalbare laadinfrastructuur

Niet alleen onder fabrikanten ontstaat er een gezondere markt, maar ook onder aanbieders van laadstations. Doordat vanaf 2030 op Europese snelwegen per 60 kilometer een snellaadstation moet staan, wordt er in sneltreinvaart gebouwd aan een goede laadinfrastructuur. Dit leidt vervolgens weer tot nieuwe aanbieders die internationaal hun netwerk gaan uitbreiden. Deze extra concurrentie zorgt uiteindelijk voor een sterker netwerk, meer keuze en betere prijzen.

De gebruikelijke angsten verdwijnen

Veel automobilisten hebben de overstap op EV nog niet gemaakt, omdat zij zich zorgen maken over de actieradius, het aantal laadstations en of lange afstanden haalbaar zijn. Deze angsten zijn ondertussen ingehaald door de werkelijkheid. De actieradius van de meeste elektrische modellen is inmiddels toereikend voor woon-werk verkeer en voor vakanties, het internationaal laadnetwerk is veel sterker en de juiste data geeft inzicht in de veiligheid, werking en faciliteiten van laadstations. Hierdoor komt de onzekerheid onder automobilisten steeds verder te vervallen.

Leestip:  Nederland Europees koploper met aantal campings
Veranderende behoeften

De auto wordt steeds digitaler en de elektrische auto biedt dan veel meer mogelijkheden. Op basis van data van de auto, laadstations en andere auto’s, kan een EV een hele route uitstippelen, waarbij rekening wordt gehouden met de veiligheid van laadlocaties, de faciliteiten die aanwezig zijn en de beschikbare aanbieders op locatie. Ook het feit dat het mogelijk is om thuis op de juiste momenten (goedkoop) te laden door bijvoorbeeld alleen te laden wanneer de zon schijnt, is een gemak waar consumenten vandaag de dag behoefte aan hebben. Een gemak wat een elektrische auto een groot voordeel geeft ten opzichte van een brandstofauto.

Waar verkoopcijfers momenteel wellicht teruglopen, groeit de sector op de achtergrond onverminderd door. Hoe meer de sector blijft groeien, hoe aantrekkelijker het zal worden om de overstap naar EV te maken. Zo zullen er nieuwe innovaties ontstaan, wordt de techniek beter en zal de rijervaring aangenamer zijn. Dus wen er maar alvast aan. Ook zonder de politieke zijwieltjes, zal de EV-transitie blijven fietsen.

Leestip:  De verstening van campings gaat ten koste van het aantal kampeerplekken
 1/5 (2)

Wat is je waardering?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in