NKC – Ook camperaars gaan betalen naar gebruik

20

Camperaars betalen net als andere automobilisten vanaf 2030 geen wegenbelasting en bpm meer, maar een bedrag per kilometer, zowel in Nederland als in het buitenland. Dat blijkt uit de brief hierover die staatssecretaris Van Rij van Financiën en minister Harbers van I&W vorige week naar de Tweede Kamer hebben gestuurd. De NKC is voorstander van betalen naar gebruik, maar vindt dat gezien het recreatieve karakter van het camperen bezitters in ieder geval niet meer moeten gaan betalen.

Er wordt al heel lang over gesproken, maar betalen naar het gebruik gaat er als het aan het kabinet ligt nu ook echt komen. Dit wordt ingevoerd om de lasten eerlijker te verdelen en om de uitstoot van CO2 en de drukte op de wegen tegen te gaan. Daar komt bij dat het kabinet wil dat alle nieuwe verkochte auto’s vanaf 2030 geen emissie meer hebben.

Leestip:  NKC - Invoering roetfiltertest bij apk uitgesteld

Hoe de heffing per kilometer praktisch wordt uitgevoerd staat nog lang niet vast, maar duidelijk is wel dat het kabinet kiest voor een systeem waarbij het niet uitmaakt waar en wanneer de automobilist de kilometers maakt. Daarmee gaat het kabinet ingewikkelde keuzes op het gebied van de privacy uit de weg: het moet vooral eenvoudig zijn en het mag niet meer geld kosten. Dit betekent dat automobilisten en dus ook camperaars die door Europa trekken ook een bedrag per kilometer gaan betalen. Hoe de kilometers worden geregistreerd is nog niet duidelijk: het huidige systeem van kilometerregistratie bij garagebezoek en apk acht het kabinet niet waterdicht. Bovendien geldt de apk-plicht pas als auto’s drie jaar oud zijn.

Eind aan kortingsregelingen

De nieuwe heffing maakt goeddeels een eind aan een woud van kortingsregelingen, zoals het kwarttarief voor campers. Uitsluitend voor motorrijders blijft er vooralsnog een uitzondering bestaan: zij betalen een vast bedrag per jaar. Of er in het kilometertarief onderscheid moet komen tussen soorten brandstof, milieukenmerken en gewicht van het voertuig, wil het kabinet nog nader onderzoeken.

Uiteraard staat ook de hoogte van het kilometertarief niet vast. Wel is duidelijk dat het kabinet het nieuwe systeem kostenneutraal wil invoeren: de heffing moet de schatkist net zoveel opleveren als het huidige systeem van motorrijtuigenbelasting en bpm. De accijnzen op fossiele brandstoffen blijven bestaan.

Leestip:  NKC - inspelen op de behoefte van camperaars
Camperen moet toegankelijk blijven

De NKC volgt de ontwikkelingen rond de stelselwijziging op de voet, vindt het belangrijk dat camperen toegankelijk blijft en dat camperaars in ieder geval niet meer gaan betalen. “Dit is in de kern een eerlijke manier van het delen van de kosten, maar we pleiten wel voor een verlaagd tarief voor campers. Camperaars gebruiken immers de camper recreatief en rijden op rustige tijden in gebieden waar het doorgaans niet druk is”, zegt Niels van Haarlem, van de afdeling belangenbehartiging van de NKC. “Het is dan niet redelijk als camperaars meer gaan betalen. We gaan dit zeker bepleiten in de inspraakrondes die er nog komen.”

Bron NKC: www.nkc.nl

 3.8/5 (112)

Wat is je waardering?

20 REACTIES

  1. Betalen per km doen we nu al, door de accijns op brandstof. Maar dat willen ze zo houden. Dus we gaan dubbel betalen. Plus dan nog de wegenbelasting. Maar ik geloof niet dat het zover komt. Ruim voor 2030 is het grootste deel van deze criminele bende geruimd. Hun tijd is gekomen, wereldwijd.

    • De wegenbelasting gaat dan eraf en komt het nieuwe systeem ervoor terug, dus hoe minder kilometers des beter voor je portemonnee. Dit komt zo omdat de elektrische auto geen wegenbelasting betaald.

      • Zodra de electrische auto verplicht is, gaan alle electrische auto’s uiteraard volledig belast worden. Gewoon via de kilometerheffing.
        En voor het geval er mensen zijn die denken dat wordt mooi goedkoop voor mij want ik rijd in het voorjaar naar de camping 20 km van mijn woonplaats en in het najaar weer terug, er komt uiteraard wel een jaarlijkse basis-aanslag. Maakt u zich vooral geen zorgen dat de overheid iets tekort zal komen

  2. Prima, alle campers zijn praktisch op diesel. We gebruiken ze alleen voor de lol. Mag best wat meer kosten dan wat we nu betalen. En tegen die tijd of eerder zijn er een heleboel campers inmiddels afgeschaft. We moesten nu al drie euro betalen voor diesel in Scandinavië. En dat willen ze naar 5 euro hebben. Om vervolgens over vier of 5 jaar geen diesel meer te verkopen. Dat gaat overal die kant op. Dus onze camper op diesel gaat eruit zolang ze nog wat waard zijn.

  3. Als het zo ingevoerd zijn de huidige camper eigenaren dubbel gestraft. Ze hebben de BPM bij aanschaf betaald en moeten nu nog een mee betalen in het kilometer tarief.

  4. betalen per km doen we al. komt een duur registratie systeem bij. bijkomende brandstoffen blijven extreem hoog.
    systeem lijkt nodig nu steeds meer mensen hun elektrische auto gaan opladen met eigen systemen.. daardoor zou veel te veel belasting mis gelopen worden.
    als je stroom krijgt van het net betaal je daarover belasting. zelfde als bij de pomp. beide zouden wegvallen. leaseauto worden binnenkort verplicht elektrisch. ook deze groep zou weer gemist worden. dient tevens eu verplichting.

  5. Tegen 2030 willen ze alle vervoermiddelen emissievrij hebben…electrisch dus. Dan mogen ze eerst eens beginnen met het nu al zwaar overbelaste stroomnet aan te passen. En inderdaad, we betalen al per km door de accijns op brandstof, en dus dubbel als de km heffing er ook nog bij komt.
    Hoe gaat men dat compenseren voor mensen die niet thuis kunnen werken? En de transportwereld? Diat komt op het bordje van de werkgever die ook weer zijn prijzen verhoogt en vervolgens bij de consument neerlegt. Dan betalen we dus al driedubbel! De consument wil een loonverhoging omdat het allemaal te duur wordt…..en zo blijft het cirkeltje rond draaien zonder dat er aan het originele probleem (Co2) iets veranderd. Die paar electrische autos en misschien waterstof aangedreven voertuigen in 2030 gaan het verschil niet maken hoor

  6. vraag mij ook af of ze zomaar de km in buitenland in rekening kunnen brengen omdat het geen Nederlandse wegen en grondgebied zijn. wij betalen o.a. de wegenbelasting of tst km heffing voor onderhoudt voor onze wegen. volgens mij kan dat alleen als het voor iedereen in europa geldt en dus europees besloten wordt.
    het gaat mijn inziens een leuke zaak worden voor Europees gerechtshof tegen die tijd. op deze manier is het zeker geen 1 europa maar Europa en nederland inwoners als … die overal maar betaald en dubbel betaald en niet meer kunnen rijden. dan zien we alleen nog voertuigen met buitenlandse kentekens in ons land rijden die de dans waarschijnlijk ontspringen.

    • In Frankrijk betaal je toch tol heffing en dit heb je in een aantal landen dus als je naar het zuiden op vakantie ga betaal je al een soort van wegenbelasting

  7. Het is toch droevig met het Nederlandse beleid. dat je moet betalen voor het Nederlandse wegen stelsel en verzin of overleg een met Brussel hoe je dat Europees aanpak . Maar niet als heiligste jongetje van de klas alles alleen doen en buitenlands verkeer hier Maar kosten loos laten rond rijden .het is weer bestelen van ons eigen Nederlandse volk zoals gewoonlijk. het moet eens op houden met dit kabinet. ze maken heel Nederland kapot .met deze regering. oa Boeren Aow ers bedrijven vissers transport en dan nog iets we worden toch beschouwd als 1 Europa?? ja alleen maar aanbetaling.

  8. Ah, iedereen is negatief over de kilometerheffing, ik zie het wat anders, ik rijd zo’n 8000 km per jaar met de camper, stel de km prijs wordt 4 cent dat is omgerekend 26,66€ per maand, ik betaal nu 78€ per maand ook als ik in het buitenland rijdt,haha dan mag het ook 5 cent worden 🤷‍♂️

    • 4 cent per km zal het zeker niet worden. Bij eerdere pogingen voor invoeren van rekeningrijden werd al gerekend, voor kleine campers, met 30 cent per km.. omdat ook bpm wordt verrekend. Dan wordt het verhaal heel anders. In het buitenland betalen is helemaal oneerlijk omdat je in veel landen tol betaalt of vignet moet aanschaffen.

  9. Heerlijk dat de genoemde Motorrijtuigenbelasting eraf zal gaan en de kilometerheffing eindelijk ingevoerd gaat worden.
    Vreemd is wel dat het niet meer lijkt te gaan om de idealistische CO2-reductie, maar om de drukte op het wegennet te verminderen. Dit is echt een nieuw argument: het is nu voor mij wel overduidelijk dat alleen de rijken kunnen blijven rijden en de minder rijken moeten maar met de fiets of het openbaar vervoer op vakantie. Heel jammer.
    Uiteraard komt er wel een oplossing: uw camper wordt opgekocht door een club of bedrijf in het buurland, krijgt daar een buitenlands kenteken, goedkopere stalling, verzekering en onderhoud, wordt daar spotgoedkoop verhuurd toevallug aan u, de vorige eigenaar. En vervolgens rijdt u daarmee belastingvrij door heel Europa, inclusief Nederland, als dat daar tegen die tijd nog steeds bij hoort.

  10. Op zich is dit een mooi en eerlijk systeem. Waarbij ik er wel vanuit ga, dat dit voor de rest van Europa dan ook gaat gelden. Immers in landen als Frankrijk, Zwitserland en Oostenrijk betalen we nu ook tol als een soort wegenbelasting. Die moet dan uiteraard wel verdwijnen.

  11. Het systeem wat ze voor ogen hebben rammelt aan alle kanten. En is zeker niet rechtvaardig. De accijns op de brandstof blijft, en je betaald in het buitenland ook al je deel. Omdat het in de brandstof zit. Je betaald zo feitelijk een aantal keren voor het wegennet. Nee er moet duidelijk een andere regering komen met een eerlijke visie.

  12. Daar ben ik dan, net als veel mensen met een handicap, heel hard de dupe van.
    Ik rij veel meer km dan een gemiddeld persoon, omdat ik afhankelijk van mijn vervoer ben. Omdat ik van de wegenbelasting korting krijg vanwege het feit dat mijn vervoersmiddel noodzakelijk is, rij ik diesel.
    Maar mijn WAO inkomen is al 30 jaar gelijk aan het bijstandsinkomen.
    We worden al genoeg gestraft met en door een handicap waar we niet om vragen. Moeten we straks verplicht thuis blijven omdat we de km- vergoeding niet kunnen betalen?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in