De Utrechtse Heuvelrug en Gelderse Vallei stonden vorige maand opnieuw in het teken van de jaarlijkse Oktober Wandelmaand.
Een themamaand die erg populair is, blijkt uit de evaluatie van RBT Heuvelrug & Vallei. De ruim 34.000 bezoekers op de wandelpagina’s van opdeheuvelrug.nl en een online campagnebereik van meer dan 225.000 weergaven tonen aan dat wandelen stevig verankerd is in het vrijetijdsaanbod van de regio. In aanloop naar de nieuwe positionering van De Utrechtse Heuvelrug wordt wandelen steeds belangrijker, als vorm van duurzame mobiliteit en als belevingsmethode van natuur en erfgoed.
De waarde van wandelen
Wandelen is toegankelijk voor iedereen, op ieder moment van de dag. Volgens de Koninklijke Wandelbond Nederland draagt het aantoonbaar bij aan een betere fysieke en mentale gezondheid, met positieve effecten op hart, spieren, botten en hersenen. Uit onderzoek van Wandelnet blijkt dat in 2021 tweederde van alle Nederlanders wandelingen tussen de vijf en tien kilometer maakte, gemiddeld 57 keer per jaar.
Die brede waardering voor wandelen sluit goed aan bij de beleving van de Utrechtse Heuvelrug en Gelderse Vallei als groen en toegankelijk wandelgebied. De Oktober Wandelmaand campagne richtte zich op recreatieve wandelaars met interesse in natuur en erfgoed. Via social media, online advertenties, nieuwsbrieven en printuitgaven werden routes en tips gedeeld.
Yael Cohen, projectleider Fietsen & Wandelen bij RBT Heuvelrug & Vallei: “De Oktober Wandelmaand laat zien dat wandelen heel geliefd is in onze regio. We merken dat mensen bewust kiezen voor rust, natuur en bijzondere plekken. Dat sluit naadloos aan op hoe de Utrechtse Heuvelrug en Gelderse Vallei het beste beleefd kunnen worden.”
Aansluiting op de nieuwe koers van de regio
Hoewel Oktober Wandelmaand 2025 nog voorafging aan de introductie van de nieuwe strategie van RBT Heuvelrug & Vallei, Bestemming De Utrechtse Heuvelrug 2026–2030, sluit de campagne inhoudelijk al aan op de richting die RBT Heuvelrug & Vallei kiest voor de regio. De nieuwe koers zet in op kwaliteit, balans en duurzame vormen van vrijetijdsbesteding. Eén van de belangrijkste strategische keuzes is de focus op fietsen en wandelen als norm, om duurzame mobiliteit te stimuleren en het buitenleven centraal te stellen.
Stappen vooruit
De resultaten van Oktober Wandelmaand bevestigen de positie van de regio als wandelbestemming. RBT Heuvelrug & Vallei blijft de komende jaren investeren in ondersteuning van ondernemers, het vergroten van zichtbaarheid en de ontwikkeling van routes die aansluiten bij het wandelroutenetwerk Utrecht-Oost dat in 2026 door de provincie Utrecht en het Routebureau Utrecht gerealiseerd wordt. De jaarronde campagne vormt een betekenisvolle opmaat naar de nieuwe strategie van De Utrechtse Heuvelrug, waarin fietsen en wandelen centraal staan binnen een duurzaam en toekomstgericht vrijetijdsklimaat.





























