Het is met ingang van juli 2025 toegestaan om met een B-rijbewijs een camper met een gewicht tot 4.250 kilogram te besturen, op voorwaarde dat de camper op alternatieve brandstof rijdt.
De vrijstelling voor het rijbewijs C of C1 is alleen geldig in Nederland en een aanhanger meenemen is niet toegestaan. Ook moet de bestuurder minimaal twee jaar het B-rijbewijs hebben. Tot alternatieve brandstoffen worden gerekend elektrische aandrijving, inclusief hybride, waterstof, aardgas en lpg.
Duurzaam vervoer
De maatregel is vooral bedoeld om ondernemers tegemoet te komen die willen investeren in duurzaam vervoer, waarmee ze met name ook de binnensteden in mogen. Elektrische aandrijving gaat ten koste van het laadvermogen, wat een rem zet op deze investeringen. Met het optrekken van de grens van het maximale gewicht naar 4.250 kilogram, wil de wetgever dit bezwaar wegnemen. De maatregel geldt ook voor campers.
De NKC is een van de partijen die zich hard heeft gemaakt voor deze nieuwe regel en is er dan ook blij mee. “Er zijn weliswaar nog niet veel e-campers met een maximaal gewicht van 4.250 kilogram, maar deze vrijstelling is voor camperbouwers wel een stimulans om hiermee aan de slag te gaan”, zegt Tom Leenstra van NKC-belangenbehartiging. “De toekomst is elektrisch.”
De maatregel staat los van de zogenoemde vierde rijbewijsrichtlijn, waarin de EU onder meer wil vastleggen dat het B-rijbewijs geldig wordt voor alle campers tot een maximaal gewicht van 4.250 kilogram, ongeacht het soort aandrijving. In Europa moet hiervoor nog een aantal stappen worden gezet, waarna de lidstaten de nieuwe regels in wetgeving moeten omzetten. Naar verwachting gebeurt dit pas in 2029 of 2030.
NKC
Dit artikel is geschreven door NKC, dé club voor en door camperaars. NKC is er voor iedereen die van het camperleven houdt – van beginnende camperaars tot doorgewinterde reizigers. Met ruim 65.000 leden delen we kennis, inspiratie, routes, reizen, praktische informatie en meer. Ontdek wat NKC voor jou kan betekenen op nkc.nl.