Tijdens het goedbezochte Duurzaamheidscongres Kampeerbranche in de Utrechtse Jaarbeurs op 1 oktober 2025 zijn de winnaars van de Duurzame KampeerAwards 2025 bekendgemaakt.
Camping Vrijhaven uit Heeg ging er van door met de award voor de Meest Duurzame Kampeerplek 2025. De elektrische Tonke ID.Buzz Explorer werd door de jury gekozen als winnaar van het Meest Duurzame Kampeermiddel 2025. Vriflex ging er vandoor met de winst voor het Meest Duurzame Innovatieconcept voor de kampeerbranche 2025 met hun slimme systeem om simpel afval te scheiden.
Fotocredits: Fotostudio7
Bijschrift foto: Winnaars van de Duurzame KampeerAwards Vnlr: Karin Veldhuizen (Camping Vrijhaven), Helga van Leur, Maarten van Soest en Dayna Koops (Tonke), Patricia de Vries en Peter Pronk (Vriflex)
Duurzaamheid en Innovatie stimuleren
De verkiezing is een initiatief van NKC, BOVAG, KCI, ANWB, HISWA-RECRON en de Kampeer & Caravan Jaarbeurs. De Duurzame KampeerAwards zetten innovatieve en duurzame initiatieven in de schijnwerpers. Kamperen staat immers voor buiten leven, de omgeving omarmen en bijdragen aan een gezonde toekomst. Met deze awards wil de kampeersector ondernemers stimuleren om duurzame stappen te zetten en kampeerders inspireren met producten, plekken en concepten die beter zijn voor mens, milieu en maatschappij.
Beoordeling door vakjury
De inzendingen werden beoordeeld door een onafhankelijke jury van zeven experts met uiteenlopende achtergronden in duurzaamheid, kamperen en bedrijfsvoering. De jury bestond uit: Sara van Geloven, Marieke Eyskoot, Sander Cox, Folkert van der Molen, Maarten de Roos, Herma Brinkhuis en Charlotte van Eijck. Zij beoordeelden de inzendingen op basis van criteria als CO₂-reductie, circulariteit, innovatie, natuurbehoud en maatschappelijke impact. De jury benadrukt dat er opnieuw veel vernieuwende en goed doordachte initiatieven zijn ingezonden, wat laat zien dat de kampeerbranche volop in beweging is richting een duurzamere toekomst.
“De drie winnaars van dit jaar laten zien hoe breed en vernieuwend duurzaamheid kan zijn: van een camping waar duurzaamheid tot in de haarvaten is doorgevoerd, tot een slimme innovatie die gedrag beïnvloedt en een elektrisch kampeermiddel dat comfort en bewust reizen perfect combineert. Inspirerend, toepasbaar én toekomstbestendig.” aldus de jury.
Invloed van veranderende weer op kampeersector
Spreekster en Meteorologe Helga van Leur hield een inspirerend en ook informatief verhaal over het veranderende weer en de impact hiervan op de kampeerbranche. Kampeerders kiezen vaker voor andere bestemmingen blijkt uit onderzoek van ANWB en NKC en houden nauwlettender het lokale weerbericht in de gaten. Ook onderstreepte Helga het belang van het gebruik van de zon waar HISWA-RECRON direct kansen zag voor ondernemers om het veranderende klimaat te gebruiken. Er was aandacht voor extreem weer en de gevolgen die dit heeft voor de kampeerbranche. Dealers en werkplaatsen krijgen het drukker, meer schade en nieuwe productontwikkelingen werden uiteengezet door BOVAG en KCI. Tot slot beloofde de Kampeeralliantie aan Helga van Leur om samen een preventieplan te maken voor de branche over hoe om te gaan met het veranderende weer.