Nu de zomervakantie voor de deur staat, moeten vakantiegangers die via de A13/A14 naar Normandië of het noorden van Bretagne reizen, rekening houden met een volledig free flow-traject: een elektronisch tolsysteem zónder slagbomen.
Unieke service: mailtje als de tolbadge het niet doet op een free flow-traject
Op free flow-trajecten zijn de traditionele Péage-tolpoorten verdwenen en registreert een camerasysteem de tolbadge of kenteken van de auto. Betaling via een tolbadge is de gemakkelijkste betaaloptie maar hoe weet je zeker of de badge wordt gedetecteerd? Bip&Go is de enige tolbadgeprovider die automatisch een e-mail stuurt (mits deze functie is geactiveerd) als de badge niet goed is gelezen. Dat kan gebeuren als bijvoorbeeld de badge niet correct aan de voorruit is bevestigd. Voorwaarde is dat de badge is gekoppeld aan het kentekennummer van de auto, zodat camera’s dit herkennen en herleiden. De betaling kan dan alsnog aan het account worden gekoppeld. Sinds de introductie heeft al 45% van de Nederlandse Bip&Go-gebruikers deze meldingsoptie ingesteld.
A13/A14: eerste Franse autoroutes die volledig zijn omgebouwd naar free-flow
De A13 en A14 zijn de eerste autoroutes in Frankrijk waar ALLE tolpoorten over het hele traject zijn vervangen door kentekendetectie of tolbadgeherkenning. Wie via de tolwegen naar Normandië of Noord-Bretagne rijdt, belandt automatisch op de A13: het verlengde van de A29 vanuit Noord-Frankrijk. Het nieuwe systeem zorgt voor een soepelere doorstroming, minder files en lagere uitstoot. Door het verdwijnen van de fysieke tolpoorten komt bovendien 28 hectare grond weer vrij voor natuurherstel.
Risico op boete tot maximaal €375
Reizigers zonder elektronische badge moeten binnen 72 uur hun tol betalen via sanef.com of bij een tabakswinkel met Nirio-service. Te laat? Dan kan de boete oplopen van €10 tot maximaal €375. Onlangs berichtten diverse media over nep-sms’jes waarin je zogenaamd direct moet betalen voor een free flow-traject. Deze phishingberichten blijken alleen naar Franse telefoonnummers te zijn gestuurd, maar waakzaamheid blijft geboden.



























