Niet iedereen kan het zich permitteren een splinternieuwe caravan te kopen. Er is geen enkele reden om te denken dat een tweedehands caravan niet in topconditie zou kunnen zijn en niet in staat zou zijn je jaren reisplezier te verschaffen.
Je moet alleen weten wat je wilt en je gezond verstand gebruiken om de juiste tweedehands caravan te vinden die zowel aan je behoeften voldoet als bij je budget past. We helpen je een eindje op weg zodat je een caravan gaat kopen die voldoet aan je verwachtingen.
Vochtigheid
Vochtproblemen treden meestal op als er een afdekking aan de buitenkant van de caravan is losgeraakt en daardoor water binnenlaat. Als dit niet behandeld wordt, zal het vocht het hout in de constructie van de caravan laten verrotten en onherstelbare schade aanrichten. Een veelbetekenende, muffe, zoete geur is meestal een teken van vergevorderde vochtaantasting. Kijk of er zich in de achterste hoeken van de bovenkastjes en onder de bedden, zowel voor- als achteraan, een verkleuring van de wandbedekking of het hout heeft voorgedaan.
Het interieur
Zachte bekleding moet schoon en stevig zijn, hoewel het altijd mogelijk is deze opnieuw te overtrekken. Controleer of de kranen en knoppen er niet zomaar afgedraaid kunnen worden. Til eventuele kleedjes op, deze kunnen kale plekken of vlekken op de vloerbedekking verbergen. Let op barsten in ramen, vervanging kan lastig en kostbaar zijn.
Het chassis
Een smerig chassis wijst op een onzorgvuldige eigenaar. Uitdraaisteunen die niet zonder moeite naar beneden komen wijzen erop dat deze gebruikt werden om de caravan waterpas te zetten of dat het chassis door een ongeluk verbogen is. Controleer een stalen chassis altijd op roest, aluminiumchassis roesten niet, maar wegenzout kan wel putjes veroorzaakt hebben. Gegalvaniseerde chassis zijn makkelijk te onderhouden: je verwijdert de roest met een goede poetsbeurt.
Is hij gestolen?
Je wilt vast geen caravan kopen die is gestolen. Controleer daarom het nummer op het metalen plaatje dat dichtbij de deur op de caravan vastgeschroefd is of ingeslagen is in het chassis. Hieruit kun je afleiden hoe oud de caravan is (controleer bij de producent of deze informatie overeenkomt met wat de verkoper heeft gezegd). Als er met dit nummer geknoeid is, kan het zijn dat de caravan gestolen is.
De caravankoppeling
Kan de hendel boven op de koppeling gemakkelijk op en neer bewogen worden en is de handrem-breek-kabel intact? Kan de handrem de caravan op z’n plaats houden als hij helemaal aangetrokken is? Zijn de elektrische contacten onbeschadigd en vrij van groene schimmel (dit kan een slechte aansluiting tussen de auto en de caravan veroorzaken). Trek aan de D-vormige grepen die voor het met de hand verplaatsen bevestigd zijn. Als deze niet stevig vastzitten, kan dat een teken van vocht zijn.
Schade aan de carrosserie
Was de caravan ooit betrokken bij een ongeval? In tegenstelling tot een auto kan een caravan niet uitgedeukt worden. Een botsing met een paaltje kan betekenen dat je een geheel nieuwe wand moet laten aanbrengen en dit is enorm duur. Door krassen die de afdeklaag doorboord hebben kan water binnensijpelen en dit kan tot vochtvorming leiden als het probleem niet wordt verholpen. Is het mastiek in de naden uitgedroogd en korrelig? Vervang het dan snel.
De banden?
Kijk of de banden gelijkmatig afgesleten zijn en er voldoende profiel op zit. Versleten of gebarsten banden wijzen op een slordige eigenaar. Denk er ook aan de binnenzijde van de band te controleren. Stel vragen over diepe slijtplekken, als de caravan tijdens het rijden een stoeprand geraakt heeft, kan het zijn dat het chassis beschadigd is. Is er een reservewiel en een krik (van het goede type) bij de caravan aanwezig? Zo niet , dan zul je deze moeten aanschaffen. Lees meer over caravanbanden en camperbanden.
Controleer of alle systemen werken
Controleer het afvoersysteem door onder de keukenunit en achter de bedden te kijken. Is er ergens een verkleuring te zien, mogelijk veroorzaakt door lekkend water? Is de koelkast schoon en vrij van schimmel? Zijn de branders op de kookplaat verroest? Zijn er sporen van lekkage of schimmel in de wasgelegenheid? Als je de tweedehands caravan bij een dealer koopt, zullen het gas- en elektrische systeem gecontroleerd en getest zijn. Als je de caravan niet bij een dealer koopt, ga dan meteen na aankoop met de gekochte toercaravan naar een goedgekeurd service-station om de systemen te laten testen en eventuele fouten veilig te laten herstellen voordat je ze überhaupt gebruikt. Begin er niet aan om gas- en elektrische systemen zelf te repareren.
De juiste papieren
Sinds 1 september 2002 is het kentekenbewijs voor aanhangers, dus ook caravans, verplicht. Dit geldt echter voor aanhangers met een maximaal toelaatbaar gewicht van meer dan 750 kilo. Je vindt het maximaal toelaatbaar gewicht op het kenteken van de caravan. Als je de tweedehands caravan bij een dealer koopt, dan kun je ervan uitgaan dat het juiste kentekenbewijs aanwezig is. Als je de caravan niet bij een dealer koopt, controleer dan of de verkoper het kentekenbewijs in zijn bezit heeft.
Tips
- Als je een “complete nieuwkomer” bent op het gebied van caravans, neem dan iemand mee met kennis van zaken en ervaring heeft in het kopen van een caravan. Probeer een afspraak te regelen voor een inspectie bij een expert.
- Bekijk zoveel mogelijk caravans van het type dat je wilt kopen. Koop je caravan indien mogelijk bij een dealer met een goede reputatie, zodat je een garantie en voldoende nazorg krijgt.
- Lijkt het alsof er met de chassisplaat geknoeid is? Controleer het nummer dan samen met een speciale branche-organlsatie of met de plaatselijke politie.
- Als je de caravan van een particulier koopt. Zorg er dan voor dat je een vorm van bescherming krijgt in de vorm van een ontvangstbewijs, waarin de conditie van de tweedehands caravan beschreven wordt. Download eventueel de koopovereenkomst van de ANWB.
- Controleer voor het kopen van de caravan bij een gespecialiseerd bedrijf of er geen financiële verplichtingen op de caravan rusten.
Vind caravans op: Kampeerspullenmarkt.nl