Rijden met de caravan / aanhanger is vooral een kwestie van doen en dan vooral van veel doen. Ook voor het caravanrijden geldt: “oefening baart kunst”.
Veel mensen zien de caravan als het ideale vakantiemiddel. Gaan en staan waar je wilt, wanneer het jou uitkomt. Kortom, vrijheid en blijheid in optima forma. Helaas haken er een hoop potentiële caravanners af omdat ze opzien tegen het rijden met de caravan achter de auto. In eerste instantie begrijpelijk. Het rijden met de caravan / aanhanger is echter niet zo moeilijk en eng als het lijkt.
Oefenen kan men het beste op een groot, afgelegen parkeerterrein. Bijvoorbeeld in de buurt van een sportpark. Wie – voordat hij in zijn eentje gaat oefenen, liever eerst onder begeleiding ervaring op wil doen, kan terecht bij verschillende organisaties en instituten die rijtrainingen verzorgen. Een caravancursus omvat vooral het leren manoeuvreren met de totale combinatie: zowel als het gaat om vooruit- als achteruit rijden.
Of men nu kiest voor zelf doen of een cursus… in beide gevallen gelden dezelfde grondbeginselen. Hierbij diverse stuurman-regels op een rijtje.
Bocht nemen
Recht vooruit rijden met de combinatie van auto en caravan zal voor de meesten geen probleem geven. Het goed nemen van een bocht is echter een ander verhaal.
Auto insturen op het moment dat de voorkant van de caravan min of meer op gelijke hoogte is van het begin van de bocht.
Bij het inrijden van een relatief smalle straat, de combinatie eerst licht naar rechts sturen en dan insturen. Dit iets eerder dan normaal, anders komt de combinatie op de andere weghelft.
Parkeren
Zorg dat de tussenruimte tussen de combinatie en de langs de kant geparkeerde auto circa 1 meter bedraagt. Stapvoets achteruit rijden en indraaien op het moment dat de middenstijl van de auto op gelijk hoogte is van de voorzijde van de geparkeerde auto. Dan insturen en de trottoirband volgen.
Inhalen
Inhalen of ingehaald worden zijn situaties die speciale aandacht verdienen. Met name door vrachtauto’s of bussen kan de caravan onverwacht naar de vrachtauto of bus worden toegezogen. Wie onbekend is met dit fenomeen kan daarvan schrikken en wellicht in paniek raken. En een paniekerige reactie zou er voor kunnen zorgen dat de combinatie gaat slingeren.
Houdt met behulp van de buitenspiegel het achteropkomende verkeer zoveel mogelijk in de gaten. Bij het inhalen door een bus of vrachtauto de combinatie iets naar rechts sturen en even het gas loslaten. Op het moment dat de vrachtauto of bus passeert weer gasgeven. Op die manier blijft het ongemak tot een minimum beperkt.
Bij het rijden op den tweebaansweg met tegemoetkomend verkeer dezelfde procedure toepassen. Door de montage van een koppelingsstabilisator worden een hoop van deze problemen verlost. Een stabilisator zorgt ervoor dat een eventuele neiging tot slingeren van de caravan in de kiem wordt gesmoord en de combinatie recht in het spoor blijft. Ook een juiste kogeldruk en belading zorgen ervoor dat de caravan minder snel zal gaan slingeren.
Achteruitrijden
Veel caravanners hebben problemen met achteruitrijden. Veelal omdat de caravan die kant opdraait, die de bestuurder van de trekauto allerminst in z’n hoofd had. Vaste stelregel bij het achteruitrijden en sturen is het zogenaamde S-principe: ofwel als het naar rechts wordt gedraaid, de caravan naar links. En wordt het stuur naar links gedraaid, dan gaat de caravan naar rechts. Bij achteruitrijden geldt nadrukkelijk dat het langzaam en behoedzaam moet gebeuren. De stuurbewegingen moeten niet te lang worden doorgevoerd, anders gaat de combinatie scharen. Gewoon weer vooruit rijden en opnieuw proberen.
Bergen en hellingen
Speciale aandacht vraagt ook het rijden met de caravan op een helling of in de bergen.
Voordat men de helling opgaat, moet men al in de juiste versnelling rijden. Daarbij is het zaak het toerental in de gaten te houden en zonodig tijdig terug te schakelen.
Rij in principe in dezelfde versnelling de berg af, als de berg op.
Bij het berg afrijden de snelheid nauwkeurig in de gaten houden. Bij te hoge snelheid bestaat de kans dat de combinatie gaat slingeren, omdat de snelheid van de caravan teveel oploopt en deze de auto wil inhalen.
Gaat de combinatie toch slingeren dan is er maar één stelregel: krachtig en kort remmen: hoe harder men slingert… hoe harder men remt.
Rijbewijs
In de meeste gevallen volstaat rijbewijs B voor het rijden met een aanhanger maar dat is afhankelijk van het gewicht de combinatie waar je mee rijdt. Het is verstandig om dat eerst even te controleren.
Snelheid
De maximum snelheid met aanhanger/caravan/vouwwagen is in Nederland 90 km/u voor een combinatie lichter dan 3500 kg. In Frankrijk is de maximum snelheid met caravan / aanhanger 130 km/u voor een combinatie lichter dan 3500 kg.
Afmetingen
De maximale afmeting van de caravan (lengte/breedte/hoogte) is in de meeste landen in Europa gelijk maar er zijn toch enkele afwijkingen waaronder ook Nederland.
Caravan rijtraining
Wilt u echt goed beslagen ten ijs komen dan kunt u ervoor kiezen om een caravanrijtraining bij te wonen. Door een ervaren instructeur worden u de belangrijkste technieken bijgebracht.
Gerelateerde artikelen:
– Tips & Trucs voor reizen met de vouwwagen
– Krakende koppeling van de caravan verhelpen
– Caravan of camper verkopen