Elektrische auto als caravantrekker

Het ANWB kampeertijdschrift Kampeer en Caravan Kampioen beproefde als eerste in Europa de Tesla Model X als caravantrekker. Het had daarmee de Europese primeur om onder een volledig elektrische auto een trekhaak te monteren en met een forse caravan erachter te rijden. De testrit bleek niet alleen interessant voor de doelgroep. Ook de Tesla-organisatie deed inspiratie op voor verbeteringen aan de Model X.

Elektrische auto

De Tesla Model X is de allereerste volledig elektrisch aangedreven personenauto die een aanhangwagen mag trekken. Bij de geteste uitvoering P90D (vanaf € 133.000) mag er 1.580 kg aan de trekhaak, ruim voldoende voor een forse caravan. Voor de redactie van de KCK reden om een Model X in combinatie met de eigen KCK-redactiecaravan uit te proberen.

Praktisch

De Tesla Model X is heel praktisch, met keuze uit vijf, zes of zelfs zeven zitplaatsen. De imposante vleugeldeuren zorgen voor een prima instap, de bagageruimtes voor en achter zijn tezamen 2.200 liter groot. De Model X heeft een speciale Trailer Mode, waarbij de techniek zich aanpast aan het trekken van een aanhanger. De vermakelijke Ludicrous Mode, waarbij je in drie seconden van 0 naar 100 km/u optrekt, de adaptieve vering en het autonoom rijden zijn dan niet beschikbaar. Desondanks is de Model X een sensationele trekauto. Aan het comfort en de techniek merk je niet dat je met twaalf meter en bijna vier ton vakantieplezier op pad bent.

Leestip:  De Ultra Comfort 6000 van Teleco wint de German Innovation Award

Zijn verbruik is de achilleshiel. Het bereik met een volle accu is ongeveer 400 km, met een caravan van ruim 1.500 kg aan de trekhaak beperkt die afstand zich tot ongeveer 200 km. In de praktijk komt dat overeen met twee uurtjes rijden, een kwartiertje rust. Met een Tesla-snellader is de accu in een kwartier vol, via een gewoon stopcontact moet je rekenen op achttien uur.

Model X

“Ondanks dat de Model X wordt aangeprezen als trekauto, was het een ongebruikelijke aanvraag bij Tesla Europe”, vertelt KCK-hoofdredacteur Matthijs de Winter. “Ons verzoek werd dan ook niet één, twee, drie gehonoreerd. Maar we vinden dat we als gezaghebbend medium onze lezers en sitebezoekers moeten informeren over alle belangrijke ontwikkelingen. De opkomst van de elektrische auto is onomkeerbaar, dus een test met de Model X is vanzelfsprekend voor ons.”

Leestip:  Top 10 Nederlandse gemeenten met de meest reislustige inwoners

Goedkopere plug-in en hybride auto’s zoals o.a. de Toyota RAV4, Kia Niro, Mercedes 350e, Volvo hybrid’s, VW GTE’s en de Mitsubishi Outlander PHEV zijn ook uitstekende auto’s om te rijden met de caravan of aanhanger.

Website ANWB

6 REACTIES

  1. Elke max 200 km net bij een Tesla snellader uitkomen lijkt me onhaalbaar als je reis laten we zeggen ca 1000 km duurt.
    Moet nog wel wat veranderen voordat je echt met een electrische auto incl caravan op (verre) vakantie kunt.

  2. Nou dat is nog het minste waar ik naar kijk. Een Instapmodel van ruim € 130.000 Hoe dacht je dat de gemiddelde caravan bezitter dit zal kunnen ophoesten…

  3. Ja, ja, hiermee dupeer je behoorlijke groep caravanners, zal je zien dat de brandstofprijzen wederom gaan stijgen om zo ook deze groep over te laten stappen op een elektrische auto. Persoonlijk vind ik deze situatie ronduit belabberd. en wordt met een benzine auto in een hoek gedrukt.

  4. Ik ben het eens met Rinie! Bovendien denk ik, dat eigenaren van auto’s in die prijsklasse een vakantie in een hotel kiezen, bòven de kampeervakantie! Waarom doet de ANWB geen test met ‘betaalbare’ auto’s? Bovendien worden er internationaal meer hybride- dan volledig electrische auto’s verkocht!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in