Doordachte tweepersoons luxe eBuscamper is concurrentie te slim af

0

100% elektrisch camperen zonder nadelen.

In Nederland en België schieten ze als paddenstoelen uit de grond, de aanbieders van deels of zelfs volledig geëlektrificeerde campers. Met lage gebruikskosten, een goede toegankelijkheid voor binnensteden en met meer ecovriendelijke argumenten worden ze aangeboden. Voor eBuscampers uit Muiderberg gaat dat ook op, maar deze bouwer gooit het over een andere boeg: luxe en pragmatiek staan centraal. Maar hoe praktisch is 100% elektrisch camperen in deze tweepersoons camper? Ze namen de proef op de som. Wat blijkt: deze eBuscamper heeft een aantal belangrijke troeven achter de hand.

De afgelopen zomer hebben we het allemaal gezien: overvolle campings in Nederland en België en een drukte van jewelste op de camperplaatsen in Frankrijk. Vroeg vertrekken en de halve dag bellen om een plaatsje voor de avond te reserveren zou met de nieuwe eBuscamper wel eens volledig verleden tijd kunnen zijn. ,,Campings hadden dit jaar vaak geen plek voor campers. Ja, op het trekkersveldje, zonder elektriciteit. Dat is dus voor ons geen enkel probleem meer,’’ zegt ontwikkelaar Sjoerd Wouda uit Muiderberg over zijn elektrische buscamper. ,,Deze bus heeft voldoende accucapaciteit aan boord voor 4 dagen volledig autonoom onbezorgd camperen op elke afgelegen stroomloze plek.’’

elektrische buscamper op camping

Nespresso

De eisen van zijn vrouw waren duidelijk bij het begin van de bouw, zegt Wouda, van huis uit elektrotechnisch ingenieur, die op bestelling hagelnieuwe elektrische bestelbussen van vier automerken ombouwt. ,,Ze moest net zo lekker kunnen slapen als thuis, en de bus moest tenminste een Nespresso-apparaat aan boord hebben. Gedoe met koffiezetten of koken op gasflesjes wilde ze niet. Zelf vond ik het belangrijk dat er genoeg ruimte was voor twee elektrische vouwfietsen binnenboord. Een fietsendrager achter de bus geeft weerstand en beperkt de actieradius.’’

Actieradius was doorslaggevend bij de keuze van het chassis, dus werd voor deze eerste bus eerst gekeken naar een geschikt platform. Dat werd de Toyota ProAce Electric Long Worker. Deze Toyota heeft exact hetzelfde chassis als de Citroen e-Jumpy XL, de Peugeot e-Expert en de Opel Vivaro-e. Deze bussen hebben een bereik van 330 kilometer voordat ze moeten worden opgeladen, op dit moment de bus met de grootste actieradius wel binnen de gouden regel van roadtrips van 250-300 kilometer per dag.

Leestip:  Nieuwe Deelcampers en betere beschikbaarheid
Vast bed

Daarnaast moest de bus van binnen breed genoeg zijn voor een ruim bed. ,,Mijn vrouw wilde geen gedoe met in- en uitklappen van banken om een bed te maken. Het moest dus een breed vast bed worden die net zo lekker moest liggen als ons bed thuis, met sfeervolle verlichting en bedlampjes.’’ Het interieur werd volledig getekend rondom het 150 centimeter brede bed met een twintig centimeter dik matras (dat inderdaad werkelijk koninklijk slaapt! – red.) . De kasten, traditioneel aan de zijkant, werden onder het voeteneinde ingebouwd, net als de koelkast. Het vouwdak, de draaistoelen voor de zitposities binnen en een volledig verrijdbare keuken op rails vergroten de leefruimte binnen. Onder het bed de ingebouwde gigantische huishoudaccu van 200 Ah en een bergruimte van 1000 liter, voldoende voor 500 kilo bagage naast de opblaasbare drive away-voortent.

interieur

Voortent

De voortent wordt binnen een paar minuutjes opgeblazen met een supersnelle compressor die automatisch afslaat bij de juiste druk. De tent is aan vier zijden open te ritsen of volledig af te sluiten. Magneetsluitingen aan het carrosserie zorgen ervoor dat je de tent binnen een minuut hebt afgekoppeld om naar de grote Franse supermarkt kunt te rijden om daar voor de deur de bus volledig op te laden voordat je met je volle boodschappentassen bent teruggekeerd. Bij slecht weer kan de voortent met stormbanden geborgd worden.

Voortent

Enorme huishoudaccu

Nu komen we op het kennisvlak van elektrisch ingenieur Sjoerd Wouda (die de uitvinder mag worden genoemd van de streepjescodelezer – red.) en wordt deze bus werkelijk ingenieus. Op slimme plekken vind je USB-aansluitingen om telefoons en iPads op te laden. Is er geen CEE-aansluiting op de camping, dan zorgt een 2- 4 kilowatt omvormer ervoor dat alle zes 220 volt-stekkerdozen in de bus autonoom kunnen worden gebruikt. ,,Bij normaal gebruik, dat wil zeggen dat de koelkast volop draait, je elke dag kunt koken op de 2000 watt-inductieplaat, kunt koffiedrinken met het Nespresso-apparaat je het 4 dagen met gemak uithoudt op plekken waar je geen stroomaansluiting hebt.’’

Leestip:  Boekingen voor buitenlandse campervakantie sterk toegenomen

Voor het opladen van de huishoudaccu zijn er 150 Wp-zonnepanelen. De accu heeft voor het opladen slechts 1A nodig, wat de bus dus ook geschikt maakt voor trekkersveldjes met een beperkte elektrische aansluiting als de zon niet schijnt, of je er daar langer wilt blijven staan.

En toegegeven: het koken op de grote inductieplaat gaat sneller dan op het gasfornuis thuis! De stroompieken worden door de enorme accu gemakkelijk opgevangen. ,,Mocht je willen, dan kun je zelfs alle elektrische apparatuur van thuis inprikken in de talloze stekkerdozen in de bus. Boormachines, zaagtafels, allemaal geen probleem,’’ lacht Wouda. ,,Wat de bus daarmee ook geschikt maakt voor een aannemer die op zijn werkplek wil blijven overnachten, om maar wat te noemen.’’

Opladen

Opladen van de auto-accu kan binnen een half uur bij een oplaadpunt onderweg, bij de grote Franse supermarkt, maar ook (zelfs stiekem) op de camping. ,,Op een gewoon stroompunt op de camping duurt dat zo’n 36 uur. Sommige campingbazen vinden het niet leuk als je dat doet, want de auto slurpt wat meer stroom, dat kost ze een paar tientjes per dag per camper, dus dat snap ik wel,’’ zegt Wouda, die vervolgens laat zien dat in de bus zelf ook een CEE-aansluitpunt zit mocht je ongezien toch een beetje stroom voor de auto-accu wil ‘snoepen’ indien nodig. Wouda trekt er maar een ondeugend gezicht bij.

Opbergruimte

De bus telt een dozijn soepel glijdende laden van verschillende breedtes met verzonken drukknoppen, alle gemaakt van licht Dibond met aluminium om het gewicht zo laag mogelijk te houden.,,Ik heb bewust niet gekozen voor softclose lades, omdat die te zwaar zijn en teveel opbergruimte innemen.’’ Ook over het middenconsule tussen de voorstoelen is nagedacht. De handrem van deze bussen wordt elektronisch aangestuurd, dus heeft het geen zijn om de traditionele handrem-pook er te laten zitten. Dus is het hele handremhuis vervangen door een led-schakelaar van twee centimeter. Dat levert maar liefst 15 liter extra opbergruimte op tussen de twee voorstoelen.

Leestip:  Kampeerder staat te springen om de grens over te gaan

Luxe en praktische, zinnige ruimte creëren staan centraal bij de bouw van deze bussen. Een 12 centimeter extra armruimte naast het toch al ruime bed zorgt ervoor dat je je elleboog niet stoot tegen het privacy glass, maar zorgt tegelijk voor bergruimte voor 26 flessen wijn, mocht je volgende zomer die mooie Franse wijnroute willen rijden.

Website eBuscampers: ebuscampers.nl

Specificaties
Specificaties
  • Bouwer: eBuscampers in Muiderberg (NL)
  • Chassis: Toyota ProAce Electric Long Worker
  • Dashcam/Parkeercamera’s: voor en achter met touchscreen instelbaar
  • Rijklaar gewicht: 2540 kg
  • Toegestaan gewicht: 3045 kg
  • Bergruimte: 1000 liter
  • Laadvermogen: 500 kilo
  • Pop-up dak
  • Beglazing: Privacy Glass in slaapgedeelte en schuifdeuren
  • Voortent: Kampa Cross Air Drive Away
  • Bed: matras150 x 205 cm, elleboogbreedte 173 cm, maximale lengte 214 cm
  • Keuken: zelfbouw, volledig uitneembaar. Wasbak met kraan en elektrische pomp, inductieplaat 2000 Watt, Nespresso-apparaat, koellade Dometic compressor 30 liter
  • Huishoudaccu: 200 Ah, 2,6 kWh LiFoPO4
  • Toilet: Thetford Porta Potti 345
  • Standkachel: nee
  • Douche: nee
  • Installeren: opbouwtijd met twee personen
 4.8/5 (16)

Wat is je waardering?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Bevestiging *