Caravanbanden en camperbanden zijn één van de belangrijkste onderdelen en verdienen daarom extra aandacht zodat ze tijdig vervangen worden. Je wilt immers geen problemen krijgen op weg naar je vakantiebestemming.
Leeftijd caravanbanden
Er bestaat geen wettelijke (afkeur)norm voor banden op grond van leeftijd. Echter, het verdient wel de aanbeveling om de caravanbanden of camperbanden eens in de 6 jaar te laten vervangen, ook al is dan vaak het profiel nog niet versleten. De reden hiervoor is dat een caravan of camper vaak lang stilstaat, waarbij het volledige gewicht vaak op de banden rust.
Dit gewicht is vaak gelijk aan het gewicht van de auto, maar daarbij wordt de druk verdeeld over vier banden, bij een caravan wordt het gewicht over slechts twee banden verdeeld!
Ook als je een Tempo 100 keuring / ontheffing wilt aanvragen, om 100 km/u te mogen rijden in Duitsland, dan moeten de caravanbanden jonger dan 6 jaar zijn.
Flatspots en uitdroging
Op de drukpunten kunnen op termijn ‘doorligplekken’ (flat spots) ontstaan, dus zwakke plekken in het rubber. Daarnaast kan uitdroging van de caravanbanden optreden, vooral als deze langdurig blootstaan aan UV straling. Uit de statistieken blijkt dat de kans op een klapband daardoor sterk toeneemt na zeven jaar. Derhalve het advies ze dan te vervangen.
De verzekeraar let ook op de bandenleeftijd
Verzekeringsmaatschappijen controleren bij een schademelding, als gevolg van een klapband, ook de leeftijd van de caravanbanden of camperbanden en zouden dus op grond van de leeftijd moeilijk kunnen doen als de band ouder is dan 6 jaar.
Leeftijd van de band zelf controleren
De leeftijd van de band kun je zelf controleren. Met een zogeheten DOT code op de band wordt het productietijdstip aangegeven. Deze code bestaat uit drie cijfers (vóór 2000) of vier (na 2000).
Voorbeelden DOT aanduidingen
- DOT 024 Productietijdstip: week 2 in 1994
- DOT 467 Productietijdstip: week 46 in 1997
- DOT 4010 Productietijdstip: week 40 in 2010
Draagvermogen
Op een caravanband staat nog meer informatie over de maatvoering en het draagvermogen.

Voorbeeld: Op een caravanband staat 185/75 R 14 82S
A. De breedte van de band (175 mm)
B. De hoogte van de band is 138,75 mm (75% van 185)
C. Radiaalband
D. De velgmaat van de band (14 inch)
E. De load index (draagvermogen) van de band (82 = 475 kg)
F. Snelheidsindex (S = max. 180 km/u)
Dit houdt dus concreet in dat de asdruk (totaalgewicht van de caravan met belading minus de kogeldruk) 950 kg mag bedragen.
Load Index tabel
Load Index |
Kg | Load Index |
Kg | Load Index |
Kg | Load Index |
Kg | Load Index |
Kg |
51 | 195 | 76 | 400 | 101 | 825 | 126 | 1700 | 151 | 3450 |
52 | 200 | 77 | 412 | 102 | 850 | 127 | 1750 | 152 | 3550 |
53 | 206 | 78 | 425 | 103 | 875 | 128 | 1800 | 153 | 3650 |
54 | 212 | 79 | 437 | 104 | 900 | 129 | 1850 | 154 | 3750 |
55 | 218 | 80 | 450 | 105 | 925 | 130 | 1900 | 155 | 3875 |
56 | 224 | 81 | 462 | 106 | 950 | 131 | 1950 | 156 | 400 |
57 | 230 | 82 | 475 | 107 | 975 | 132 | 2000 | 157 | 4125 |
58 | 236 | 83 | 487 | 108 | 1000 | 133 | 2060 | 158 | 4250 |
59 | 243 | 84 | 500 | 109 | 1030 | 134 | 2120 | 159 | 4375 |
60 | 250 | 85 | 515 | 110 | 1060 | 135 | 2180 | 160 | 4500 |
61 | 257 | 86 | 530 | 111 | 1090 | 136 | 2240 | 161 | 4625 |
62 | 265 | 87 | 545 | 112 | 1120 | 137 | 2300 | 162 | 4750 |
63 | 272 | 88 | 560 | 113 | 1150 | 138 | 2360 | 163 | 4875 |
64 | 280 | 89 | 580 | 114 | 1180 | 139 | 2430 | 164 | 5000 |
65 | 290 | 90 | 600 | 115 | 1215 | 140 | 2500 | 165 | 5150 |
66 | 300 | 91 | 615 | 116 | 1250 | 141 | 2575 | 166 | 5300 |
67 | 307 | 92 | 630 | 117 | 1285 | 142 | 2650 | 167 | 5450 |
68 | 315 | 93 | 650 | 118 | 1320 | 143 | 2725 | 168 | 5600 |
69 | 325 | 94 | 670 | 119 | 1360 | 144 | 2800 | 169 | 5800 |
70 | 335 | 95 | 690 | 120 | 1400 | 145 | 2900 | 170 | 6000 |
71 | 345 | 96 | 710 | 121 | 1450 | 146 | 3000 | 171 | 6150 |
72 | 355 | 97 | 730 | 122 | 1500 | 147 | 3075 | 172 | 6300 |
73 | 365 | 98 | 750 | 123 | 1550 | 148 | 3150 | 173 | 6500 |
74 | 375 | 99 | 775 | 124 | 1600 | 149 | 3250 | 174 | 6700 |
75 | 387 | 100 | 800 | 125 | 1650 | 150 | 3350 | 175 | 6900 |
Snelheidsindex tabel
Symbool | L | M | N | P | Q | R | S | T | H | V | W | Y | ZR |
Max. km/u | 120 | 130 | 140 | 150 | 160 | 170 | 180 | 190 | 210 | 240 | 270 | 300 | >240 |
Caravanbanden versus autobanden
Caravans, vouwwagens en campers hebben een groter laadvermogen dan personenauto’s, waardoor “normale” autobanden hier aan voldoen. Bovendien schrijft de wet voor dat een band het gewicht van de caravan moet kunnen dragen in beladen toestand. Om te voldoen aan deze eis, moet je versterkte banden monteren of bestelwagenbanden (laten) monteren.
Welke bandenspanning voor caravanbanden en camperbanden
Belangrijk voor de veiligheid is om ook de bandenspanning goed in de gaten te houden. Bij de meeste caravans ligt deze tussen de 3,0 en 4,5 bar. Raadpleeg hiervoor het instructieboekje van de caravan. In sommige gevallen staat de druk aangegeven op de wielkuip of op de band zelf.
Bij campers staat de aanbevolen bandenspanning in de bestuurdersdeur.
Hierbij geldt dat een (iets) te hoge bandenspanning beter is dan een te lage bandenspanning.
Stikstof in de banden
Banden worden ook steeds meer gevuld met stikstof in plaats van perslucht. De reden is dat stikstof beduidend minder snel uit de band kan ontsnappen en daarmee zorgt voor een constantere bandenspanning. Dit bevordert de wegligging en voorkomt slijtage aan de banden.
Een band gevuld met stikstof is herkenbaar aan een groen ventieldopje. Een met stikstof gevulde band kan zonder problemen worden bijgevuld met “normale” perslucht.
Caravanbanden kun je laten vervangen bij o.a.: KwikFit, Profile of je eigen caravandealer.
Gerelateerd artikel: Bijna 30 procent caravans heeft te oude banden
Erg beknopt artikel , waardoor soms nogal kort door de bocht.
Stikstof gaat ook door diffusie uit de band, welliswaar 3x langzamer dan zuurstof , maar omdat er meer stikstof (79%) in de de gewone lucht gevulde band zit, zal er meer stikstof per tijdseenheid gaan dan zuurstof ( 20%) .
Ook haalt U de oude 10% regel aan die tegenwoordig niet meer toegepast wordt , en gebleken is niet zo veilig te zijn.
Wat is dan het bezwaar? Voordeel van stikstof is 1. Minder leeglopen van de band en 2. Betere koeling en onderhoud van de band. Dus altijd beter dan gewone lucht.
Heb het al jaren, kost even het vullen maar het bijvullen is meestal kostenloos bij een bedrijf die service hoog in het vaandel heeft.
Ik kan het een ieder aanraden.
Welk merk band zou het beste zijn op een fendt 390
Dat caravanbanden in Duitsland jonger dan 6 jaar moeten zijn is wat anders dan dat ze niet ouder dan 6 jaar mogen zijn. Dat scheelt één jaar.
Ik heb verleden jaar met de camper een klapband gehad en heb twee nieuwe voorbanden aangeschaft in Frankrijk. Thuis kwam ik er achter dat de banden weliswaar nieuw zijn maar 3 jaar geleden zijn geproduceerd. Navraag leerde mij echter dat banden nog na 5 jaar als nieuw mogen worden verkocht mits zij op de juiste wijze worden bewaard. Als je nu dus de band afleest zou je zeggen: die banden zijn al drie jaar oud terwijl zij pas , in dit geval,pas 4,5 maand zijn gemonteerd. Daar zit dus een verschil in er 6 jaar mee rijden of 9 jaar waarvan zij 3 jaar in onbelaste staat als nieuw zijn bewaard. Ik bedoel dus dat niet altijd is te zeggen hoe lang die banden Onder de auto of camper zitten.