Caravanbanden en camperbanden vervangen

5

Caravanbanden en camperbanden zijn één van de belangrijkste onderdelen en verdienen daarom extra aandacht zodat ze tijdig vervangen worden. Je wilt immers geen problemen krijgen op weg naar je vakantiebestemming.

Leeftijd caravanbanden

Er bestaat geen wettelijke (afkeur)norm voor banden op grond van leeftijd. Echter, het verdient wel de aanbeveling om de caravanbanden of camperbanden eens in de 6 jaar te laten vervangen, ook al is dan vaak het profiel nog niet versleten. De reden hiervoor is dat een caravan of camper vaak lang stilstaat, waarbij het volledige gewicht vaak op de banden rust.

Dit gewicht is vaak gelijk aan het gewicht van de auto, maar daarbij wordt de druk verdeeld over vier banden, bij een caravan wordt het gewicht over slechts twee banden verdeeld!

Ook als je een Tempo 100 keuring / ontheffing wilt aanvragen, om 100 km/u te mogen rijden in Duitsland, dan moeten de caravanbanden jonger dan 6 jaar zijn.

Flatspots en uitdroging

Op de drukpunten kunnen op termijn ‘doorligplekken’ (flat spots) ontstaan, dus zwakke plekken in het rubber. Daarnaast kan uitdroging van de caravanbanden optreden, vooral als deze langdurig blootstaan aan UV straling. Uit de statistieken blijkt dat de kans op een klapband daardoor sterk toeneemt na zeven jaar. Derhalve het advies ze dan te vervangen.

De verzekeraar let ook op de bandenleeftijd

Verzekeringsmaatschappijen controleren bij een schademelding, als gevolg van een klapband, ook de leeftijd van de caravanbanden of camperbanden en zouden dus op grond van de leeftijd moeilijk kunnen doen als de band ouder is dan 6 jaar.

Leestip:  Campspace & Riksja Travel lanceren nieuw reisconcept

Leeftijd van de band zelf controleren

De leeftijd van de band kun je zelf controleren. Met een zogeheten DOT code op de band wordt het productietijdstip aangegeven. Deze code bestaat uit drie cijfers (vóór 2000) of vier (na 2000).

DOT caravanband

Voorbeelden DOT aanduidingen

  • DOT 024 Productietijdstip: week 2 in 1994
  • DOT 467 Productietijdstip: week 46 in 1997
  • DOT 4010 Productietijdstip: week 40 in 2010

Draagvermogen

Op een caravanband staat nog meer informatie over de maatvoering en het draagvermogen.

codes op de caravanband
Codes op de caravanband

Voorbeeld: Op een caravanband staat 185/75 R 14 82S

A. De breedte van de band (175 mm)
B. De hoogte van de band is 138,75 mm (75% van 185)
C. Radiaalband
D. De velgmaat van de band (14 inch)
E. De load index (draagvermogen) van de band (82 = 475 kg)
F. Snelheidsindex (S = max. 180 km/u)

Dit houdt dus concreet in dat de asdruk (totaalgewicht van de caravan met belading minus de kogeldruk) 950 kg mag bedragen.

Load Index tabel

Load
Index
Kg Load
Index
Kg Load
Index
Kg Load
Index
Kg Load
Index
Kg
51 195 76 400 101 825 126 1700 151 3450
52 200 77 412 102 850 127 1750 152 3550
53 206 78 425 103 875 128 1800 153 3650
54 212 79 437 104 900 129 1850 154 3750
55 218 80 450 105 925 130 1900 155 3875
56 224 81 462 106 950 131 1950 156 400
57 230 82 475 107 975 132 2000 157 4125
58 236 83 487 108 1000 133 2060 158 4250
59 243 84 500 109 1030 134 2120 159 4375
60 250 85 515 110 1060 135 2180 160 4500
61 257 86 530 111 1090 136 2240 161 4625
62 265 87 545 112 1120 137 2300 162 4750
63 272 88 560 113 1150 138 2360 163 4875
64 280 89 580 114 1180 139 2430 164 5000
65 290 90 600 115 1215 140 2500 165 5150
66 300 91 615 116 1250 141 2575 166 5300
67 307 92 630 117 1285 142 2650 167 5450
68 315 93 650 118 1320 143 2725 168 5600
69 325 94 670 119 1360 144 2800 169 5800
70 335 95 690 120 1400 145 2900 170 6000
71 345 96 710 121 1450 146 3000 171 6150
72 355 97 730 122 1500 147 3075 172 6300
73 365 98 750 123 1550 148 3150 173 6500
74 375 99 775 124 1600 149 3250 174 6700
75 387 100 800 125 1650 150 3350 175 6900

Snelheidsindex tabel

Symbool L M N P Q R S T H V W Y ZR
Max. km/u 120 130 140 150 160 170 180 190 210 240 270 300 >240

Caravanbanden versus autobanden

Caravans, vouwwagens en campers hebben een groter laadvermogen dan personenauto’s, waardoor “normale” autobanden hier aan voldoen. Bovendien schrijft de wet voor dat een band het gewicht van de caravan moet kunnen dragen in beladen toestand. Om te voldoen aan deze eis, moet je versterkte banden monteren of bestelwagenbanden (laten) monteren.

Leestip:  Thuiswerken met Kip Caravan

Welke bandenspanning voor caravanbanden en camperbanden

Belangrijk voor de veiligheid is om ook de bandenspanning goed in de gaten te houden. Bij de meeste caravans ligt deze tussen de 3,0 en 4,5 bar. Raadpleeg hiervoor het instructieboekje van de caravan. In sommige gevallen staat de druk aangegeven op de wielkuip of op de band zelf.

Bij campers staat de aanbevolen bandenspanning in de bestuurdersdeur.

Hierbij geldt dat een (iets) te hoge bandenspanning beter is dan een te lage bandenspanning.

Stikstof in de banden

Banden worden ook steeds meer gevuld met stikstof in plaats van perslucht. De reden is dat stikstof beduidend minder snel uit de band kan ontsnappen en daarmee zorgt voor een constantere bandenspanning. Dit bevordert de wegligging en voorkomt slijtage aan de banden.

Een band gevuld met stikstof is herkenbaar aan een groen ventieldopje. Een met stikstof gevulde band kan zonder problemen worden bijgevuld met “normale” perslucht.

Leestip:  De CaraCompact edition Pepper van Weinsberg

Caravanbanden kun je laten vervangen bij o.a.: KwikFit, Profile of je eigen caravandealer.

Gerelateerd artikel: Bijna 30 procent caravans heeft te oude banden

 4.1/5 (19)

Wat is je waardering?

5 REACTIES

  1. Erg beknopt artikel , waardoor soms nogal kort door de bocht.
    Stikstof gaat ook door diffusie uit de band, welliswaar 3x langzamer dan zuurstof , maar omdat er meer stikstof (79%) in de de gewone lucht gevulde band zit, zal er meer stikstof per tijdseenheid gaan dan zuurstof ( 20%) .

    Ook haalt U de oude 10% regel aan die tegenwoordig niet meer toegepast wordt , en gebleken is niet zo veilig te zijn.

    • Wat is dan het bezwaar? Voordeel van stikstof is 1. Minder leeglopen van de band en 2. Betere koeling en onderhoud van de band. Dus altijd beter dan gewone lucht.
      Heb het al jaren, kost even het vullen maar het bijvullen is meestal kostenloos bij een bedrijf die service hoog in het vaandel heeft.

      Ik kan het een ieder aanraden.

  2. Dat caravanbanden in Duitsland jonger dan 6 jaar moeten zijn is wat anders dan dat ze niet ouder dan 6 jaar mogen zijn. Dat scheelt één jaar.

  3. Ik heb verleden jaar met de camper een klapband gehad en heb twee nieuwe voorbanden aangeschaft in Frankrijk. Thuis kwam ik er achter dat de banden weliswaar nieuw zijn maar 3 jaar geleden zijn geproduceerd. Navraag leerde mij echter dat banden nog na 5 jaar als nieuw mogen worden verkocht mits zij op de juiste wijze worden bewaard. Als je nu dus de band afleest zou je zeggen: die banden zijn al drie jaar oud terwijl zij pas , in dit geval,pas 4,5 maand zijn gemonteerd. Daar zit dus een verschil in er 6 jaar mee rijden of 9 jaar waarvan zij 3 jaar in onbelaste staat als nieuw zijn bewaard. Ik bedoel dus dat niet altijd is te zeggen hoe lang die banden Onder de auto of camper zitten.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Bevestiging *