CARAVAN SALON 2020: met passie op succeskoers

Eerste grote beurs na de lockdown door 107.000 bezoekers goed ontvangen / zeer tevreden exposanten met goede verkoopresultaten.

De afgelopen editie van CARAVAN SALON DÜSSELDORF heeft op indrukwekkende wijze aangetoond, dat veel mensen enthousiast zijn over caravaning als vakantievorm en dat ook in tijden van corona beurzen succesvol kunnen zijn. Messe Düsseldorf en de Caravaning Industrie Verband e.V. (CIVD) kunnen een zeer positieve balans opmaken: “Met 107.000 bezoekers geeft CARAVAN SALON een belangrijk signaal af voor de gehele beurzenbranche in Duitsland en Europa. ’s Werelds belangrijkste beurs voor caravaning wist iedereen met het goed doordachte hygiëne- en infectiebeschermingsconcept te overtuigen,” aldus Erhard Wienkamp, directeur van Messe Düsseldorf.

Met volle overgave

“Het gehele team van Messe Düsseldorf en de CIVD, en tevens alle medewerkers van onze exposanten hebben deze beurs met veel engagement en volle overgave tot een enorm succes gemaakt – de passie voor de mobiele vrije tijd was in de afgelopen tien dagen ook doorlopend voelbaar,” vervolgt Wienkamp. De stemming op het beursterrein was uitstekend. Het was ook fijn, dat er opnieuw veel starters en jonge gezinnen met kinderen de caravanbeurs hebben bezocht.

Uitermate goed resultaat

CIVD-president Hermann Pfaff was ook erg enthousiast over het verloop van CARAVAN SALON: “Dit aantal bezoekers is gezien de omstandigheden een uitermate goed resultaat. Dat er zich daaronder wederom veel starters bevinden en de gemiddelde leeftijd duidelijk is gedaald, laat zien, dat we met de aanloop van geheel nieuwe klanten te maken hebben. Het succes van het evenement wordt niet alleen door het aantal bezoekers weerspiegeld, maar vooral door het aantal orders – gemiddeld genomen hoger dan het recordjaar 2019. En daar komt de directe waardevolle feedback van de klanten nog bij, wat de producenten zo alleen op een beurs terugkrijgen. Bovendien is de uitwisseling van vakkennis op het grootste b2b-platform van onze branche van grote waarde voor de exposanten.”

Ook de exposanten van CARAVAN SALON waren enthousiast over het verloop van de beurs en zeiden zeer goede orders te hebben kunnen schrijven.

“Na aanvankelijke scepsis zijn we heel blij, dat we onze producten dit jaar op CARAVAN SALON in Düsseldorf hebben gepresenteerd. Hoewel het aantal bezoekers minder was, moest ons Hobby-verkoopteam alle zeilen bijzetten. Onze klanten – waaronder ook veel jonge mensen – waren uitermate geïnteresseerd en tegelijkertijd geduldig en ontspannen. Naast onze voertuigen werd ook het goed doordachte hygiëneconcept goed door de bezoekers ontvangen en hield men rekening met de nodige afstand tot elkaar. Samenvattend was CARAVAN SALON – ook onder deze uitdagende randvoorwaarden – een mooie beurs,” aldus Holger Schulz, directeur van Hobby.

Hele bijzondere beurs

Dr. Holger Sieber, directeur van Eura Mobil GmbHa en Trigano Deutschland KG: “Deze CARAVAN SALON was een hele bijzondere. In een complexe tijd hebben we de eerste grote beurs van Duitsland kunnen doorvoeren. De sfeer was ontspannen en positief, en alle betrokkenen waren na afloop heel tevreden met het resultaat. Onze dank als exposant gaat uit naar Messe Düsseldorf, die in de aanloop en tijdens de looptijd perfect werk heeft geleverd. Als Trigano-groep hebben we met 15.000 vierkante meter tentoonstellingsoppervlakte voor 20 merken in het camper– , caravan-, toebehoren- en verhuursegment vertrouwen in de beurs gehad, en deze beslissing was de juiste. Alle merken hebben hun verkoopcijfers kunnen verhogen. Bij het premium-merk Eura Mobil vierde de nieuwe Contura op een Mercedes-chassis haar première. Bij de dit jaar duidelijk jongere beursbezoekers was er vooral veel vraag naar het moderne startersmerk Forster, en dan met name naar de starters-vans van onder de 35.000 euro. Het traditionele merk Karmann-Mobil kon op een beduidend grotere beursstand profiteren van de trend van vans en kampeerbusjes. Het Spaanse merk Benimar, die voor het eerst in Düsseldorf aanwezig was, heeft op een stand van 900 vierkante meter een indrukwekkende introductie op de markt gerealiseerd.”

Leestip:  Voor ieder die zich overal ter wereld thuis voelt

.Bijzondere omstandigheden corona

“CARAVAN SALON was dit jaar ondanks de bijzondere omstandigheden een groot succes. Caravaning heeft als een van de mooiste en momenteel meest veilige vakantievormen een enorm potentieel – dat heeft de beurs

duidelijk getoond,” zegt Gerd Adamietzki, CSO van Knaus Tabbert AG. “We zijn heel blij, dat de beurs in Düsseldorf kon plaatsvinden. Ze biedt ons het perfecte platform om onze producten te presenteren. En onze groei toont wederom dat de innovaties van Knaus Tabbert de klanten weten te raken en dat caravaning door iedereen wordt omarmd. Kortom: CARAVAN SALON 2020 heeft onze verwachtingen overtroffen. Dat is ook aan het uitstekend vormgegeven hygiëne- en veiligheidsconcept van Messe Düsseldorf te danken.”
Bernd Wuschack, directeur verkoop, marketing en klantenservice van de Carthago-groep: “CARAVAN SALON 2020 heeft van iedereen in deze tijden van de pandemie gevraagd om moedig te zijn – zowel Messe Düsseldorf, de exposanten, de handelaren en ook de bezoekers. Deze moed is voor alle betrokkenen de moeite waard gebleken: het publiek was heel gedisciplineerd en voorzichtig, het door ons ontwikkelde beursconcept met gescheiden besprekingseilanden heeft veel positieve reacties gekregen en ook het hygiëneconcept van Messe Düsseldorf was succesvol. Of het nu ging om Carthago of Malibu – de zeer geïnteresseerde bezoekers waren enthousiast over de talrijke noviteiten van onze campermerken. Ook hoorden we veel positieve reacties op de ontspannen beursambiance op onze stands. Met het oog op de unieke omstandigheden was deze editie van CARAVAN SALON voor de Carthago-groep een absoluut succesvolle beurs. Onze handelspartners en wij verwachten nu een minstens zo succesvolle aftersales.”

Ook Mike Reuer, directeur van Westfalia Mobil GmbH, maakt een positieve balans op. “We zijn blij dat we besloten hadden aan CARAVAN SALON deel te nemen en onze producten hier te hebben gepresenteerd. Zoals voorgeschreven in het hygiëneconcept waren er vergeleken bij de voorgaande jaren minder bezoekers in de beurshallen onderweg – maar wij zagen tegelijkertijd een grotere en concretere interesse van de bezoekers voor de segmenten ‘vans en kampeerbusjes’. Het verheugende resultaat daaruit is, dat de directe verkoop duidelijk boven die van het voorgaande jaar ligt. De beurs heeft het gepresenteerde hygiëneconcept volgens ons heel goed vertaald. De bezoekers waren heel gedisciplineerd, droegen mondkapjes en wachtten op afstand om de voertuigen te bezichtigen. Deze stonden bij ons op beduidend grotere afstand uit elkaar, waardoor het eenvoudiger was zich te bewegen en er meer wachtruimte rondom de voertuigen was. De gesprekken op de stand en in de gastenruimte konden dankzij de door ons aan de tafels bevestigde scheidingsplaten ontspannen en veilig, maar ook ongedwongen worden gevoerd.”

Leestip:  Caravana 2025 - Dé Kampeerbeurs van Noord-Nederland

Succesvol

De beurs verliep ook succesvol voor de toeleveranciers in het segment ‘Techniek-order’, met technische equipment, uitbouwonderdelen en installaties. “We zijn heel tevreden en kijken terug op een zeer geslaagde beurs. Klanten moeten terwijl ze in gesprek zijn direct kunnen zien welke innovaties en noviteiten er op de markt zijn – ik ben dan ook heel blij dat de normaliteit weer terug lijkt te keren. Voor veel starters in de caravaningbranche is CARAVAN SALON de ideale mogelijkheid om informatie in te winnen en een omvangrijk overzicht te krijgen. Natuurlijk waren er onder de streep veel minder mensen, maar daar stond tegenover dat de kwaliteit van het klantencontact met intensieve, lange gesprekken heel hoog was. We hebben vast kunnen stellen, dat bijzonder veel goed geïnformeerde bezoekers met concrete wensen onze stand hebben opgezocht,” aldus John-David Pozzi, directeur van Fjamma S.p.A.

“Het was zonder twijfel de juiste beslissing om hier in Düsseldorf als exposant aanwezig te zijn. CARAVAN SALON biedt ons de ideale mogelijkheid om een directe feedback van onze klanten te krijgen. We hebben vast kunnen stellen dat de gesprekken zeer efficiënt en het publiek zeer gefocust was, en zijn erg tevreden over het aantal verkopen. De exposanten uit het industriële toeleverancierssegment die hier aanwezig waren, beoordeelden het verloop van de beurs positief – ook als er gehele volgens verwachting minder b2b-contacten aanwezig waren. Zowel de producenten als de bezoekers hebben zich prettig en veilig gevoeld, waarbij vooral de wijze waarop men rekening met elkaar hield en op elkaar lette opvallend was en goed deed,” aldus Nicolaus Hirsch, directeur van A. Linnepe GmbH.

De 60ste CARAVAN SALON Düsseldorf vindt van 27 augustus tot en met 5 september 2021 plaats.

Website Caravan Salon: www.caravan-salon.de

Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief en ontvang elke week artikelen zoals deze in je mailbox.
p.s. Je gegevens worden nooit met anderen gedeeld.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in