Uit een steekproef van de BOVAG blijkt dat bijna 30 procent van de caravans en 50 procent van de vouwwagens te oude banden hebben. De brancheorganisatie en verzekeraars adviseren om de banden van caravans en vouwwagens elke zes jaar te vervangen.
Om een Tempo 100 ontheffing voor Duitsland te krijgen, om 100 kilometer per uur in plaats van 80 te mogen rijden, mogen banden niet ouder zijn dan 6 jaar.
Bij een eerste controle van bijna 150 caravans en vouwwagens vorige maand constateerde BOVAG dat bijna 30 procent van de caravans was voorzien van banden die ouder waren dan januari 2013. De fabricagedatum van de band is een 4-cijferige code (DOT) die op de band staat. De eerste twee cijfers staan voor de productieweek en de laatste twee voor het productiejaar. Voorbeeld: DOT 4010 staat voor week 40 van jaar 2010.
De banden kunnen er nog heel goed uitzien maar banden drogen na verloop van tijd uit en dan ontstaan er haarscheurtjes. Door stilstand ontstaan en vlakke kanten (flat spots) op de banden.
Meer uitleg hierover vind je in ons artikel: Caravanbanden en camperbanden vervangen
Gasslangen tijdig vervangen
Ook gasslangen worden gemaakt van rubber en kunnen uitdrogen met als gevolg dat ze kunnen gaan lekken.
Fabrikanten van gasslangen vermelden een productiedatum of uiterste houdbaarheidsdatum op de gasslangen. Je kunt dus vrij simpel zelf controleren hoe oude de slang. Dit geldt overigens ook voor de gasdrukregelaar welke is voorzien van een rubberen membraam. Het vervangen van de gasslang is een simpele klus.
Meer uitleg hierover vind je in het artikel: Gasslang vervangen van caravan of camper
Vooral in Duitstalige landen is periodieke controle van de gasinstallatie in een caravan, camper of vouwwagen wettelijk verplicht. Dit is de G607-keuring. Sommige campings in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland weigeren kampeerders als de gasinstallatie van de caravan niet gekeurd is.
Een groot aantal Nederlandse caravanbedrijven is door de BOVAG opgeleid om de G607-keuring uit te mogen voeren.
Met een beetje zorg kunnen banden 10 jaar mee, en dat is voldoende bandenspanning aanhouden, en afdekken tegen zonlicht.
Dus zondermeer stellen, dat na 6 jaar na productie, de banden te oud zijn, is onterecht.
Ook bandenfabrikanten als Michelin , en organisaties als VACO en ANWB zijn het daar nu over eens. Alleen BOVAG en verzekerings- maatschappijen , houden nog 6 jaar aan , maar die hebben belang bij niet hoeven uitkeren of banden verkopen.
En bijvoorbeeld gemiddeld na 8 jaar caravan-banden vervangen , is beter voor het millieu, want banden moeten dan wel verplicht ge-recycled worden, maar dat is nog steeds niet echt milliëu-vriendelijk te doen.
De 6 jasrsvervanging is naar mijn idee ontstaan door de oude 10% regel, die tot veel bandproblemen heeft geleid. Nu worden in de regel banden met meer reserve in draagvermogen onder caravans gezet.